Fusking på Audi (3).

Halloen Eg har tidlegare skrevet til Dykk angåande motorfusk. Eg plagast fortsatt med fuskinga, og vil høyre om Dykk kan ha fleire gode råd. No veit eg litt meir om audien. Det er en audi 80. 1,8 s. (4 sylinders). Denne motoren har motorkode PM. Bensintilførselen er en Mono-Jetronic fuel injection system. Tenningssystemet er et Transistorised coil ignition system(TCI-H) Eg har vore innom eit lokalt Audi-verksted og fått kobla til diagnosverktøyet. Det vart da ikkje funne nokon feil. Bilmekanikaren der gjorde en del undersøkelser for å prøve å finne feilen. Han undersøkte at kamreima var riktig justert. Han justerte heil presis tenninga. Han sjekka også alle vakuum-koblinger og gummikoblinga mellom injeksjonen og innsprøytnings-manifolden. Alt dette var i orden. Frå før har eg som tidlegare nevnt skiftet pluggene,pluggledningene, fordelerlokk og rotor. Eg har også skiftet luftfilter. Eg har også brukt såkalt injeksjonsrens for å gjere reint systemet. Dessuten har eg koblet til et multimeter på ledninga til Lambasonden. Eg fekk oppgitt at verdien skulle ligge og variere mellom 0-1 volt. Dette gjorde den helt tydelig. Eg forsøkte også å koble ifrå lambasonden. Då merka eg ingen forskjell på gangen på motoren. Hverken på tomgang eller under belastning. Eg vil no prøve å beskrive fuskinga litt betre. Det dreier seg om ei "putring". En høyrer antydning til denne på tomgang.(Bilen går ikkje ujavnt i den forstand) Best merker en det når ein gir litt gass(ubelasta, altså i fri-gear)- då høyrer du tydelig putringa. Under køyring merkar eg ingenting under akselerasjon eller når eg belastar motoren til dømes opp ein motbakke. Når eg ligger i jevn hastighet på flat veg, merkar eg at bilen ligger og rykker litt. Eg spurte på verkstedet om det kunne vere motorer som var slitt(kamaksling), eller om det kunne vere ein skade på ventiler eller lignande. Dette meinte mekanikaren ikkje var truleg. Han meiner at då skulle ein ha merka det på ein annan måte. Etter at eg var på verkstad og undersøkte tidlegare nevnte moment, og etter at eg same dagen utførte rensinga med injeksjonsrens - har det vore problem med å starte bilen når han er heilt kald. Bilen stoppar då fleire ganger før han går ok. Tidlegare starta bilen heilt fint. Eg synast det var greit å reise på verkstad for å prøve diagnose-verktøyet. Men no må også bilmekanikaren der også prøve utan å vite kva han skal leite etter - og dette trur eg fort blir veldig dyrt. Mekanikaren snakka om at dersom eg ville ha bilen meir på verkstad, så ville han teste ut lambasonden og bensintrykket. Dersom dette er i orden, så meiner han at eg kanskje må skifte innsprøytningssystemet, og dette er steindyrt. Eg lurer på følgande: Er det mulig at det kan vere noko gale med tenningssystemet. Korleis kan eg så sjekke dette ? Kan det vere noko gale med lambasonden, sjølv om han varierer mellom 0-1 volt ? Kva anna kan det vere som kan lage slik motorfusking som dette???  
Bil: audi 80. 1,8 s   Modell: 1991   Km stand:  220000

Hilsen
  svein


Svar:
Dette er en kjent problemstilling for mange bilmekanikere. Vi prøver så godt vi kan å måle alle de tingene som vi har lært skal ha noe med disse symptomene å gjøre og så er det ingen feil å finne. Vi prøver da å skifte på noen av de tingene som kan ha noe med feilen å gjøre i håp om at det ikke virker like bra hele tiden men blir ofte skuffet. Alle bilmekanikere vet at disse tingene koster mye penger og at kunden ofte er meget misfornøyd med arbeidet som gjøres uten at feilen forsvinner. Det eneste jeg kan si etter denne meget flotte og detaljerte forklaringen på problemet er at på noen bilmerker kan det være en liten feil i styreenheten som gjør at dellasten er for mager og gjør at motoren rykker, på noen kan det skiftes ut et programlager som kan bøte på dette, men det er ikke sikkert at du kan det på din bil!! Enkelte biler med innsprøyting har også en ganske irriterende bensinkutt akkurat i det område som du bare så vidt gir litt gass som gjør at det rykker litt av og til uten at det går an å gjøre noe med det. Ellers så er det en viss mulighet for at det kan ligge i fordeleren slik at tennningetidspunktet varierer for mye på grunn av slakk eller defekter i giver. Dersom du har en coil som ikke klarer å produsere nok gnist til pluggene eller rett og slett fusker. Tenningsmodul som fusker på grunn av dårlig jordingsforbindelse eller andre ledninger med dårlig kontakt eller at tenningsmodulen ikke fungerer optimalt og fusker. Har bilen en MAP sensor så kan det også være noe der som gjør at du har problemer med "putringa". Temperatursender til kjølevannet som ikke gir de rette opplysninger om temperaturen eller tomgangstiller som er treg og henger seg opp kan være en årsak til startproblemene dine. Det å skifte ut hele innsprøytingssystemet virker litt for drastisk. Bensintrykket vil nok ikke være så dumt å måle og kanskje se etter om det er vann eller smuss i filteret med det samme. Ellers vil jeg ønske deg lykke til med feilsøkingen og ønsk bilmekanikeren din lykke til dersom du lar ham avslutte jobben, jeg vet hvor vansklig han har det med å gjøre en god jobb og samtidig gjøre deg fornøyd (det er ikke lett). Er problemet så stort at det er verdt å fikse dersom det kan koste mye penger, må du tenke litt igjennom selv. Håper at det ordner seg for deg! Håper at du gir meg beskjed om hva som var galt dersom du eller bilmekanikeren skulle finne ut av det.Takk for et meget bra utført spørsmål og velkommen igjen til bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#4 joto 21-06-2010 00:02
prøv og dra ut stikket bak på gasser mens bilen går, roer den seg nå så sett tilbake stikket. løsne de fire safetorx skruene,drei på modul/tomgangss tyrning kansje du er like heldig som meg denne modul styrer gasspjeld og har potensiometer innebygget,,lyk ke til
#3 Finn 18-03-2009 16:17
Har nettopp kjøpt en Ford Mondeo 96 modell. Starter lett, men når jeg har kjørt en stund, så begynner det å fuske. Hvis jeg stopper bilen og starter igjen, så går den en liten stund så begynner den å fuske på nytt.Kan det være registerreima eller er det noe annet?
Er takknemlig for ett snarlig svar. Hilsen Finn :cry:
+1 #2 Henning 21-05-2008 16:26
Har akkurat samme på min og, merker at det har blitt litt mer opp gjennom årene. Men på min er det helst når bilen er kald. Til gjengjeld er det av og til helt ekstrem rykking, blir nærmest slengt frem og tilbake i setet :zzz
#1 Arne Dirdal 29-04-2008 01:27
Sliter nesten med det samme. mest sannsynlig innsprøytningss ystemet mitt som er problemet, men finner ikke ut hvor.

Har sendt mail til til dere nå :-)

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.