Fusking og tikking på BMWen!

Heisann. Jeg har en BMW 318i 1991 mod, med en M40 motor som har gått 185 000 km. Problemene som jeg har med denne motoren, det er at den fusker når det enten er kaldt eller skikkelig rått/fuktig ute. Samt at jeg har ventiltikking som kommer og går. Problem med fusking: Hva som gjør at motoren til tider stopper, går å jager og mister trekkraften er et stort og ubesvart spørsmål for meg. De gangene motoren stopper, så er det som regel fordi at jeg kommer inn mot et kryss på vinters tid å må stoppe. Da jeg tråkker inn clutchen og motoren skal gå på tomgang, så stopper motoren. Når jeg da prøver å ruse motoren for å hindre at motoren stopper, er det akkurat som om at motoren bremser seg selv og jeg får ikke opp turtallet før det har gått et to - tre kanskje fire sekund. Når dette skjer, så hender det også at motoren "skyter" ut av eksospotta eller luftfilteret (kanskje på grunn av mye uforbrent bensin). Det hender også at motoren fusker i fart, men da helst på lave turtall vinters tid. Har prøvd å bytte Lambdasonde, tennplugger og pluggledninger (originale), smøre tomgangsventilen, kontrollert at spjeldet i luftmengdemåleren virker slik som det skal, kontrollert at det ikke er noe kondens i rommet der styrenheten ligger, og at det ikke er kondens i fordeler (Fordelerlokk begynner å bli litt slitt etter hvert). Har også prøvd kondensfjerner og dyserens fra Omega. Er det da andre ting som kan forårsake disse problemene utenom at kanskje luftingen fra bunnpanna kan være tett??  
Bil: BMW 318i   Modell: 1991   Km stand:  185000

Hilsen
  Hans Andreas Engan

 
Svar:
Jeg setter pris på en god og lang beskrivelse av problemene dine! Når det gjelder denne stoppingen så får jeg tipse litt da jeg ikke kan måle noe over nettet. Tomgangstiller er det første jeg kommer på og den må vaskes skikkelig ren, men den kan også være skadet slik at den henger i mekanismen eller at en av ledningene er defekt. Luftmengdemåler som henger i huset har jeg også sett men jeg ser at du har sjekket den også, selv om den kan være defekt likevell. Temperaturføleren kan gi feil opplysning til styreenheten om hvor varm motoren er eller det kan være brudd i ledninger. Et dårlig og irret stikk til lambdasonden vil også kunne lage litt krøll og dersom lambdasonen i seg selv ikke er helt frisk. Den beste måten for deg ville nok være å ta en liten tur til et BMWverksted der de kan koble inn ent diagnoseapparat som kan hjelpe mye i feilsøkingen. Motortikking kan komme av slitte ventilløftere eller at de er litt tette i det hullet der oljetrykket skal inn. Det som kan hjelpe deg mot tette løftere er en såkalt "motorflush" som de forhandler på de fleste bilverksteder( Tunap eller Forte). Den blir brukt i forbindelse med en oljeskift og skal helles oppi den gamle oljen ved varm motor og motoren skal kjøres en stund på ca 2000 omdreininger (alt etter type). Deretter skal både olje og filter skiftes og det har funket i de fleste tilfeller. Dette stoffet skal normalt ikke selges over disk. Mulig at tikkingen forsvinner med en tynnere olje som for eksempel helsyntetisk 5W-40 olje. Du skal ikke justere på oljetrykket dersom det er normalt! Beklager at det ikke kom et fasit svar her, men jeg håper at dersom du finner ut av det at du da sender en tilbakemelding! Takk for at du brukte bilinform.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.