Det har i lengre tid "forsvunnet" endel frostveske. Har ikke registrert hvor lekkasjen er, men så fort motoren blir varm minsker beholderen. Det er alltid mye luft i kjølesystemet - selv om man lufter systemet. For et par dager siden vil ikke bilen starte. Det er tenning (tennpluggene er fine) - men motoren vil ikke gå. Hva kan dette være?
Bil: BMW 520iA Modell: 1989 Km stand: 165 000
Hilsen Richard
Svar:
Dette er et klassisk tegn på at toppakningen eller selve toppen er defekt og at frostvæsken tar veien innom forbrenningskammeret og lager da en masse luft /trykk i kjølesystemet. Dette kan måles ved å sette sonden til en firegassmåler ned i radiatoren/ekspansjonstanken for å kontrollere om det er HC og CO gasser i vanndampen. Dette bør du få sjekket av et egnet bilverksted. At motoren ikke vil starte nå kan tyde på andre ting som for eksempel bensinpumpe eller releet til denne. Hilsen Bilinform.