Forskjellen på eu-kontroll, og tilstandsrapport?

hva er forskjellen på eu-kontroll, og tilstandsrapport som en tar uanhengig av eu-kontrollen?... hva kan være årsaken til at varmeapparatet mitt hyler, og det høres ut som det lekker noe inni der?.. noen teorier?.. kan en 2.0 s rekord-motor, settest inn i en ascona?. hva er signalene på at gearkassa er gåen?. hvor dyrt kan det være å skifte hele bremsesystemet på en ascona?.. på forhånd takk... en veldig bra side dette her.. ;)  
Bil: opel ascona   Modell: 1983   Km stand:  192000

Hilsen
  Razor


Svar:
Takk for skrøyt!! Forskjellen på en EU kontroll og en tilstandsrapport er at på en EU kontroll så går mekkeren bare igjennom de tingene som gjør bilen sikker å kjøre (bremser, lys, oppheng, ruter, karosseri o.s.v.). En tilstandsrapport vil inneholde de samme tingene, men her vil man også se på lakk, dørtrekk, pakninger, elektriske utstyr, kort og godt alt utstyr. Varmeapparatet ditt kan hyle fordi lager/foringer inne i viftemotoren er dårlige og du kan få det vekk med litt smørespray, men det kommer nok tilbake igjen. Nei, å sette inn en 2,0 liters motor som går på en bakhjulsdrevet bil inn i en Ascona C forhjulsdrevet bil er nok ikke mulig så langt jeg vet. Ulyder i en gearkasse vil nok gi et signal på at noe er galt tenker jeg, og dersom du må spenne i gearspaken for å få den i gir vil det nok være noe galt tenker jeg. Sjekker du gearoljen ofte og finner spon i oljen kan det tyde på at du må se deg om etter en ny kasse. Bremsesystemet kan være en dyr operasjon! Vi kan ta et eksempel: (jeg har ikke priser i hodet) 2 bremseskiver ca 500 pr.stk. 1 sett bremseklosser ca.350,-, 2 calippere ca 750,- pr,stk, 1 sett bremseband bak ca 350,-, 2 bremsetrommler ca 500 pr stk, 2 bremsesylindre ca 400 pr stk, + Moms på 24% og fra 3-6 timers jobbing til ca 500 > 1000 kr timen!!! Var dette til hjelp? Takk for at du bruker bilinform.no.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren!

Kommentarer   

#1 Lene 21-07-2008 02:26
Bilen min har noe feil med fjæringa og må i tillegg til eu kontroll i august i år. Hva bør jeg gjøre først, ta den til eu kontroll eller på verksted? Har det noe å si hva jeg gjør først?

Koster eu kontrollen mer hvis de finner feil ved bilen?

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.