Ford Sierra 2.0i CLX - varierende feil?

Heisan. Har lest siden din med stor interesse og håper du kan tipse meg litt også. Feilene varierer, noen ganger tilstede, noen ganger er den fin. - tomgang legger seg på ca1200 etter at den er blitt driftsvarm (ikke alltid) - rykkete kjøring ved lav fart, 20-40km/t -over fartsdumper får den seg et skikkelig "nykk" akkurat som om den struper motoren selv og det kjennes ut som en "bølge" forplanter seg igjennom bilen så tar den seg inn igjen innen neste fartsdump kommer (kald motor om morgenen) -enkelte ganger man stopper og setter den i revers så "kubber"motoren og stopper, oppstart skjer lett igjen -mye av dette skjer når det er ca kvart tank med bensin igjen har prøvd med forgasser rens og virker som det fungerer av og til byttet sensoren som ser på blanding av luft og gasspådrag da den var gått 8000 bare og litt over 1 år gammel, da var symptomene rykkete kjøring og problem med å få den pent opp i 5.giret uten å få et rykk ved slipp av clutchen -byttet innsprøtingsdysene på den da ved 80000km, da ble den som ny igjen bruker endel frostvæske men har brukt radiatorstopp så det har holdt seg en stund nå bilen har mye småkjøring (bare 5 km til jobb) så den rekker ikke å bli helt skikkelig varm selv om termostaten viser at den er blitt normal "varm" Det var kanskje mye men begynner å bli lei av Fordverkstedet som alltid bare drar frem datatesteren sin og sjelden er interessert i å se på mekaniske feil Fordelsker og periodevis Fordhater :o)


Svar:
Her ble det så mye at jeg må ha tunga rett i munnen! Jeg ser at du kjører korte turer uten at motoren har blitt skikkelig varm. Da kan det hende at motoren er full av sot både her og der (ventiler og forbrenningskammer) og at motoren kunne trengt en motorrens både i oljen (motorflush) og i bensinen. Dette får du gjort skikkelig på et egnet bilverksted! Når en bil med innsprøyting stopper vil det være naturlig å sjekke om tomgangstiller fungerer som den skal og eventuelt skifte eller rengjøre den. Jeg ville nok også sett på feilkoder og denne datatesteren for å se etter om det ligger noen uregelmessigheter i systemet. Når du sier at den bruker frostvæske så håper jeg ikke at det er i toppen den lekker i såfall må du overhale topp og skifte toppakning. Håper noe av dette hjelper og skulle du fortvile så er det bare å prøve igjen! Hilsen Bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#4 stian 02-08-2010 00:12
hmm.... borteste dysen skal ha en tilkobling som holder dysen tett så det ikke kommer inn luft... mulig den som er morknet...
#3 stian 02-08-2010 00:10
luft i drifstoffsysyem ... sleit med det sjøl... du må bare lufte systemet... står hvordan man gjør det i håndboka....
#2 laifd 17-06-2009 02:13
bruk sjukest olje
#1 pat 07-05-2009 18:58
hei
et lite spm ang olje,hvilken type burde jeg velge?15w30?
er det noe forskjell på olje merkene?

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.