Ford Granada 3.7 i?

Hei, jeg er en gutt på 17 år som har tenkt ei beite på bil, jeg kunne tenkt meg en Granada mkII/1 med 2.8i som skal borres og monteres amerikansk veiv i, da lurte jeg på fra hvilken amerikansk V6 veiva passer over fra, tenkte først på 3.8 litern i Taurusen, men hørte siden at denne motoren ikke var "Cologne"-basert, men 4.0 fra Explorer var visst det. Håpet på at dere kunne svare på hvilken veivaksel som passer i Ford "Cologne"-blokk? En annen ting er turbo-konvertering av denne motoren, tenkte da på å ha en på hver side, men fikk en idè, hvis man har turboer av forskjellig størrelse, så slapp man kanskje det store turbo-"kicket", og fikk jevnere drag. Ville dette medført ujavn slitasje på hver sylinder-rad, ev ubalanse i veiv. En tredje ting er K-jetronik`en, denne er visst avhengig av at lufta blir sugd igjennom, men da vil den gi bensin for "bånn" gass når dumpen slipper ut trykk, eller? Intercooler, har det noe å si hvor lufta kommer inn eller ut, oppe eller nede, varm luft er lettere enn kald luft. Har det stor betydning å bygge større plenum-kammer. Håper du/dere kan svare på alt, jeg er veldig fornøyd med sida. En siste ting og, hvor mye effekt kan en Granada godkjennes med, må jeg godkjenne den i Tyskland eller?  
Bil: Ford Granada 3.7 i   Modell: 1978-85   Km stand:   

Hilsen
  Einar


Svar:
Skulle gjerne gitt alle de rette opplysningene du trenger etter mye telefoner og tenking, men da går det utover alle de andre spørsmålene bilinform får og et slik bra spørsmål som dette er må det jobbes mye med for at det skal bli bra. Beklager! Dumpventilen har ingenting med luftmengdemåleskiva å gjøre for ladetrykket slippes ut i atmosfæren og dumpventilen sitter foran spjeldet som styrer skiva! Det vil sikkert ikke ha så mye å si hvor lufta går inn i intercooleren for lufta vil jo være under trykk av turboen. Men skulle det være noen andre som vet noe av dette så håper vi at dere kan sende en tilbakemelding til bilinform slik at vi kan hjelpe deg også! Håper du ikke føler deg "snytt".

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.