Et kinkig problem med Omegaen min??

Har et virkelig kinkig problem som det virker umulig å finne ut av. Problemet er at jeg får start men den dauer ut med ein gang, og når den går så går den som en gammel skjøyte. Men klarer jeg å få den litt varm, som jeg klarer hvis vi er to og der den ene står og gir mer luft manuelt på spjeldet i luftmengdemåleren mens den andre starter. Men får den ikke til å gå reint for det, går nok ikke på alle sylindrene. Den driver å smeller underveis mens den går. Når jeg har fått litt temp så står den å putrer på tomgang og stopper ikke. Har prøvd å bytte plugger, fordelerlokk, rotor,elektronikkhjerne, luftmengdemåler, lamdasonde, tempgiver. Har og hatt ute dysebroen og sett at det spruter på alle dysene. Bensintrykket er også tilfredstillende. Har også målt kompresjonen og den er også bra. Har også hatt den inne på opel men de kunne heller ikke finne noe galt med hverken elektronikk eller følere/givere. Står igjen som et vandrende spørsmålstegn og forstår ingenting, men har vel konkludert at det må være et tenningsproblem, men vet ikke, og har ikke peiling hvor feilen kan være. Hadde satt veldig pris på tips om hva jeg burde sjekke, og hvordan i tilfelle det er litt mer kompliserte greier. Vet dette er komlisert å ta på denne måten men alt er verdt et forsøk.  
Bil: Opel Omega 3,0i 24v rekkesekser   Modell: 1991   Km stand:  183000

Hilsen
  Kjetil Torgersen


Svar:
Ser ikke at du har skiftet tennpluggledningene så det ville jo vært en fordel å prøvd! Og så ville jeg foreslått alle de tingene du nevner her så nå måtte jeg tenke på en annen måte. Først og fremst må du finne ut hvilken/hvilke sylindere som ikke går skikkelig og deretter ville en sylinderlekkasje kunne fortelle deg om det er lekkasje i en av ventilene eller kanskje i sylinderen. Falsk luft vil på en innsprøytingsmotor ødelegge mye for motorgangen. Falsk luft kan komme i vakumslanger, innsugingspakninger og fra innsugingsbelgen dersom denne er sprukket. Spjeldpotensiometeret må samtidig med gasspjeldet være korrekt justert for at tomgangen skal være iorden pluss at tomgangstilleren må fungere mekanisk og elektronisk. Vann i stikk eller dårlig kontakt fra batteriet eller godstilkoblinger. Når alt dette er funnet iorden og ingenting er funnet på Opels Tech 1 (diagnoseapparat) så må registertidene og en eventuell slitasje på kamaksel kontrolleres. Hvordan er det med eksosen er den tett i katalysatoren eller i en av pottene? Litt rart at et Opelverksted ikke kunne finne feilen da. Fikk de holde på lenge nok? Dette er jo en jobb for et Opelverksted og igrunnen er det dette som er intressangt å holde på med for en bilelektriker! Prøv et annet verksted der du bor, og pass på å legge ved dette spørsmålet som jo viser hva du har prøvd! Lykke til og vær så vennlig å send en tilbakemelding på hvordan det går med Omegaen din! Hilsen Bilinform. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.