En Caravelle som ikke går godt??

Har en caravelle coach 2,1i som kjører som om den skulle vært 0,5 l. Den er bedre når jeg starter den om morgenen, men ettersom den blir varm, må jeg stadig lenger ned på gasspedalen for å komme meg opp bakkene. Dersom den blir stående lenge på tomgang, slukker motoren, og det kan være vanskelig å få den i gang igjen. Lar jeg den vente til den blir kald, starter den lett. Den bruker temmelig mye bensin. Her er historien: I den verste kuldeperioden kjørte jeg tom for bensin, mens kulda reiv i nesebora. Heldigvis sto jeg på en bensinstasjon akkurat i det den gikk tom, så det var enkelt å fylle bens. Når tanken var full, nektet bilen å starte. Etter noen timer kom jeg tilbake, og med hjelp av litt startgass og en god porsjon tålmodighet, fikk jeg startet bilen. Men, den har ikke vært frisk siden. For en tid siden så jeg at bilen var så godt som tom for frostveske. Fyllte opp (skal den være rød?) og den har ikke lekket siden. Jeg har byttet tennplugger, bensinfilter, fordelerlokk og rotor, alt uten effekt. Bilen ryker ikke, hverken hvitt eller blått. Kjølevesken er klar og skummer ikke. jeg har sjekket injektorene, og de ser ut til å virke, i det minste spruter det bens ut av dem. Når jeg skiftet tennplugger, så jeg at en av de fire gamle skilte seg ut fra resten. Pluggen i sylinder nr 4 er svart og litt sotete. De tre andre ser normalt slitte ut. Når jeg ruser bilen kommer det en kort plystrelyd, men jeg vet ikke fra hvor i motoren. Noen idé om hva dette kan være?  
Bil: vw caravelle coach 2.1l i   Modell: 1988   Km stand:  200000

Hilsen
  Bård Sørlie


Svar:
Etter som jeg kan se av din beskrivelse så ville jeg sjekket om det er vann i bensinfilteret og i resten av brennstoffsystemet. Det ville også vært lurt å sjekke bensintrykket tror jeg. En mulighet til er at temperaturføleren til styreenheten tror at motoren er kald hele tiden og pøser derfor på med bensin. Frostvæska skal nok være rød dersom det er original VW frostvæske, men på andre merker er det på nyere biler man bruker denne typen som skal være laget spesielt for aluminiumsmotorer. Plugg nummer 4 er kanskje sotet på grunn av feiltenning på grunn av defekt tennpluggledning, oljeforbruk eller at det er dårlig kompresjon i denne sylinderen. Dette kan jo være en årsak til effekttapet. Plystrelyden kan komme fra dynamoen, vannpumpa eller fra selve motoren. Falsk luft kan lage suselyder men ikke plystrelyder! Hilsen Bilinform. 

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.