Er det bra for motoren at du monterer dumpventil?? Får du mer hk og nm ut av dumpventilen? Eller er det bare for lyden's skyld?!
Bil: AUDI A6 1.8t Modell: 1999 Km stand: 60000
Hilsen STIAN
Svar:
Dette står det mer om på "forvokste barn"siden til bilinform! Denne ventilen øker gassresponsen på en overladet motor, og minsker slitasjen på turboen. Når du slipper av gassen på en standardbil vill turboen fortsette å spinne men kan ikke dette, for luften har ingen sted og ta veien. Turboen tvinges å stoppe meget fort. Dette sliter hardt på turboen. Når du gasser igjen skal turboen opp i sitt veldig høye turtall igjen. Detta tar tid, og bilen kjennes treg. Nå kommer dumpventilen vel til sin plass. Når du slipper gassen dannes et vakuum etter spjeldet. En slange går frå innsuget til dumpventilen. Vakuumet suger opp en membran i dumpventilen, og turboens overtrykk sleppes ut i motorrommet med en meget karakteristisk lyd, som du hører fra turboladede racing biler. Når du akselererer igjen, forsvinner vakuumet og ventilen stenger, og turboen sender inn luften med fullt laddtrykk. Bilen kjennes mye piggere enn før. Var det opplysende for deg? Takk for spørsmålet og velkommen tilbake til bilinform.
Kommentarer
har byttet til en med sterkere fjær men til ingen nytte.
bilen virker også slik at når jeg ruser den, tar det lang tid før den kommer ned på rett turtall.
har tenkt på ventilen til dumpen som sitter under insugsmainfoilen
har du noen tips
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.