Dryppert og startproblemer på Volvoen!

Min herregårdsvogn har "dryppert"....oljelekasje, fra simring mellom motor og girboks. Så vidt jeg forstår er dette et typisk 850-problem, men fordi bilen er såpass gammel, så vil ikke Volvo dekke kostnaden. Problemet er at jobben er stor og den lokale forhandleren antyder en kostnad på bortimot kr. 10.000.....for en oljelekasje??? Finnes det noen kjerringråd for hvordan jeg skal stoppe lekasjen? Jeg har også et startproblem... Når bilen er kald starter motoren uten noe som helst trøbbel, men når bilen er blitt kjørt noen km og jeg har stoppet i et kortere tidsrom(feks ved avlevering av barn hos dagmamma), så kommer problemet. Når jeg slår av startsperren ( en nøkkel i midtkonsollen ved girspaken)og slår på tenningen så er det tydelig at bilen får begrenset med strøm. Lys, radio og ladelampe tennes, men resten av instrumentpanelet er svart. Starteren går og går, men det er ingen tenning. Hvis jeg da lar tenningen bare stå på, så kommer som oftest lysene på i løpet av noen minutter ( men noen ganger tar det 10 minutter).......og da starter bilen uten problemer igjen. Det har også skjedd at etter en kort stopp så slukker motoren etter noen hundre meter - uten forvarsel, men da har den startet igjen uten trøbbel. Jeg har vært på sjekk hos bilelektrisk verksted uten at de kunne finne noe gæli. Jeg har hatt bilen på service to ganger i løpet av de siste to år og da oppføren kjerra seg uproblematisk igjen i en periode på 1 - 2 måneder før nykkene kommer igjen. Dette irriterer livet av meg og så oppstår problemet alltid når jeg har det som travlest. Jeg hadde satt stor pris på noen "gurusvar" i sakens anledning.  
Bil: Volvo 855 2,0 10 v   Modell: 1996   Km stand:  100000

Hilsen
  Stein


Svar:
Eneste rådet kan være å gå over til en tykkere oljetype, men med god kvalitet. Mineralsk olje er faktisk en god olje det også til sitt bruk! Ellers så må nok girkassen ned og svinghjulet og det vil i noen tilfeller være en ganske stor jobb. Det vil i de fleste tilfeller være tilrådelig (fint ord!) å skifte clutchplata og de tilhørende delene samtidig. Startproblemet ditt har jeg vært borti for noen år siden og da mener jeg at det var den elektriske delen på tenningslåsen som var problemet, da var det sånn at jeg såvidt beveget nøkkelen så stoppet bilen, men samtidig kan det virke som om du har et problem med startsperra. Dersom det ikke lyser i disse andre lysa og det er en uoriginal starsperre kan det være at den må fjernes dersom det går og prøve uten. Løse stikk eller irr i ledninger og sikringer som er i forbindelse med tenningen må sjekkes ved å måle spenningsfall! Et spennende spørsmål som jeg gjerne vil ha en tilbakemelding på! Takk for spørsmålet og velkommen igjen.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.