Dreiemoment. Alle snakker om det - men hva er definisjonen (=kraft X arm) når det er snakk om motorer. Og hva blir bestemmende for dreiemomentet i en motor, er det utforming av veivaksler, stempel, kompresjon, tenningspunkt, drivstoff (bensinforbrenning kontra dieselforbrenning) osv. Er det god - enkel litteratur på området.
Bil: ? Modell: ? Km stand: ?
Hilsen Roald Wold
Svar:
Det er sant, alle snakker om dreiemoment men få vet hva det er. Motorenes dreiemoment måles ved at motoren settes i en benk der en elektrisk eller hydraulisk bremse belaster motoren ved forskjellige omdreiningstall med fullt åpnet gasspjeld. Formelen er Md=Ft x r der Md er motorens dreiemoment, Ft er dreiekraften og r er veivens radius. Det som er bestemmende for dreiemoment er nok alle de tingene som du nevner for jo bedre motoren er til trekke høyere Nm blir det selvfølgelig. Enkel litteratur er det nok å få tak i på nærmeste bokhandel. Håper at du fikk det du ville og takk for spørsmålet og for at du brukte bilinform.