Dårlig drivaksel, ujevn gange og treig gass.

Heisann, jeg har tre spørsmål til deg: 1) Jeg hadde bilen gjennom EU-kontrollen i november i høst, og da byttet de blant annet høyre drivaksel. Denne hadde laget klakkelyder i lenger tid. Nå er imidlertid klakkelydene tilbake (i høyre drivaksel) etter å kjørt bare i underkant av 5000 km. Hva kan være feil? 2) Tomgangen er ujevn. Uavhengig av om motoren er varm eller kald stopper den av og til når den står i fri. På samme måte henger tomgangen seg på rundt 3000 omdreininger innimellom, mens neste dag er den helt fin igjen. 3) Når jeg er ute og kjører og har gassen en tendens til å "henge litt etter" når jeg enten gir gass eller slipper pedalen raskt ut. Det siste merker jeg når jeg girer ved at motoren vil ruse seg litt når jeg skifter gir. Er noe av dette ting jeg kan fikse selv? Luftfiltere er nylig byttet, men ikke pluggene. Bortsett fra disse småtingene går bilen veldig fint, men jeg antar at den snart stopper for godt. Hva slags feil er det som er typisk på så gamle biler? Hvordan skal jeg få den til å vare lengst mulig? Jeg hadde vært veldig glad for noen tips. På forhånd takk!  
Bil: Honda Civic Shuttle 1.5l   Modell: 85   Km stand:  417000

Hilsen
  Magnus Bjørke

 
Svar:
1. Drivakselen kan være jo defekt på nytt og da vil det sikkert være en delereklamasjon vil jeg påstå, men det må bilverkstedet der du skiftet delen se på og det er jo også mulig at det er den andre siden som lager lyd! 2. Tomgangsproblemet ditt kan ligge i forgasserdyser som er tette eller det er smuss/vann i flottørkammeret. Gasstag/waier som er trege kan være årsaken til at gassen henger seg til tider eller at stag som er i forbindelese med chokesystemet ikke vil returnere etter at motoren har blitt varm. I noen av tilfellene vil chokesystemet være årsaken til at motoren stopper på grunn av feil på vakuumklokker/slanger og stag. 3. Samme som på punkt 2 men med en større sansynlighet for at waier eller gasstag er trege eller defekte. Noen ganger kan en fordeler henge seg opp på sentrifugalregulatoren slik at tenningstidspunktet ikke går ned til utgangspunktet etter gasspådrag. Passer du på bilen ved å skifte olje/filter og justerer forgasser/tenning og sjekker bremser, oppheng og liknende på et godkjent bilverksted og ikke får for mye rust vil nok bilen vare en god stund. Men det er klart at det å holde en gammel bil godkjent koster en del penger dersom du ikke kan reparere bil selv. Håper noe av dette hjelper deg! Takk for spørsmålene og velkommen tilbake til bilinform.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.