Caravelle lugger og trekker til slutt ikke!

Håper dere kan hjelpe da jeg har vært på 2 verksteder uten at problemet er løst. Bilen starter normalt ved kald motor,men etter ca 10 minutters kjøring eller når motoren er varm begynner den å lugge og trekker til slutt ikke. Svart eksos kommer ut. Siste verkstedet var Bosch bilelektrisk.De byttet lambdasonde og og sjekket luft/bensin forholdet.De mente at kanskje er det katalysatoren som er løs og tetter eksosen,men det kommer jo eksos ut av anlegget ! Jeg har også problem med at kjølevannet forsvinner .Kan ikke finne noen lekkasje på slanger etc. og kompresjonstest er tatt uten at det avslørte lekkasje i topppakning. Veldig takknemlig for svar.  
Bil: VW Caravelle 2,5 Bensin   Modell: 1992   Km stand:  180 000

Hilsen
  Arne Sandaker


Svar:
Det er jo rett plass for slike problemer du har vært og sikkert rett plass til å fortsette feilsøkingen til du har løst problemet. Bilinform kan bare nevne noen ting som kan ha innvirkning. Dersom katalysatoren er tett så kan dette være årsaken til problemet og du kan dunke i den for å høre om det er noen løse deler i den eller demontere og kikke inn (dersom det er mulig) om det er noe som er smeltet i den. Ellers så kan det være tenningsproblemer som gjør at tenningen blir så feil at brennstoffet ikke antennes til rett tid. Så lenge det er innsprøyting så sitter det en temperaturføler som styreenheten bruker som referanse til de elektriske dysene. Dersom denne er feil og gir beskjed om at motortemperaturen er 5 grader selv etter 10 minutter, så vil bensinblandingen bli for fet. Luftfilteret er kanskje tildekket eller inntaket er tett! Kanskje en feil på luftmengdemåleren. Bensintrykket må jo være ca 2,5 bar på denne bilen mener jeg og bensintrykkregulatoren må få vakum fra innsugmanifolden slik at trykket kan falle litt ved tomgang. Kjølevæsken som forsvinner kan jo gå inn i forbrenningen på grunn av en defekt toppakning eller en sprekk i topplokket og lage fusk og motortrøbbel. En bra måte å finne ut om det er avgasser i kjølevannet er å bruke en firegassmåler og sette sonden oppi ekspansjonstanken ved varm motor. Det skal ikke være noen avgasser der! Dersom det bobler eller fosser ut kjølevann også så er det ikke tvil om at det kommer kjølevann inn i forbrenningen. Hvilken kompresjonstest er utført? Dersom det måles ved å sette fullt luftrykk inn i hver enkelt sylinder ved varm motor og sylinder på topp med ventiler lukket så er dette også en fin måte å se om kjølevannet få fart på seg opp i ekspansjonstanken. Skjer det, så er det lekkasje! Håper virkelig på en tilbakemelding om dette fra deg. Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Kommentarer   

#2 Gunnar Fagerli 14-04-2009 12:56
Virker kjent. Har tilsvarende bil.På den var det tempføler til kjølevann. Kostet er par hundrelapper og sitter lett til å bytte.
#1 Svein Lillestøl 13-01-2009 13:08
Har akkurat samme problem med en 2,5 l bensin. Har funnet ut at det er sirkulasjonssvi kt i kjøleanlegget. Radiatoren er kokende het på høyre side, men kald på venstre der temperatursenso ren sitter.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.