Bruktbilkjøp av en Toyota Camry GLI!!

Først vil jeg si at jeg er kanonfornøyd med mitt bruktbilkjøp i fjor, til tross for at jeg betalte en svinaktig høy pris for bilen (28.000). NAF mente det var ok, så jeg kjørte på (har nå sendt dem et rekommandert brev og bedt om 10.000 tilbake, ellers anlegger jeg sak for dårlig kunnskap om bruktbilmarkedet og priser, da bilen idag kan selges for ca. 12.000 kroner, -et 50% tap +). Bilen fungerer som den skal, tror jeg, men jeg er som forrige eier et petimeter og vil ha "alt på stell". Derfor noen spørsmål: Automatgirkassen har overdrive. Når den er i 3 1/2 gir (3dje med overdrive, ikke bare overdrive (lockup)), og skal gire ned virker det som om motoren og girkassen nykker litt. Dette skjer bare ut og inn av dette eksakte giret. Andre girskift kommer kanskje litt sent, men Camry automatkasser skal være litt trege. Oljen er ikke skiftet på de siste 60.000 km, og lukter ikke brent. Når jeg tar opp peilepinnen og tørker av hele pinnen er det litt skit på papiret, grått. Hvis jeg tørker av hele pinnen bortsett fra området med olje, og så tørker av oljen på et annet sted så er det ikke noe grått/skitt på papiret. Fryktet det var partikler, men regner med at det er skit fra peilerøret. Her for en tid tilbake skiftet jeg plugger. Jeg kikket ned i hullet til pluggene, og stemplet så litt svart og hvitt ut. Jeg har merket at bilen går litt ujamnt på tomgang, akkurat som om den hoster og harker litt. Hvis jeg gir bittelitt mer gass så går den fint. Hva bør jeg gjøre nå som jeg skal skifte olje. På toppen av motoren sitter det toppakning, og over der igjenn enda en pakning og oppå der igjenn små runde pakninger. Disse lekker det tydelig olje fra (de små runde og den øverste firkanta pakninga). Er dette noe stort hokus-pokus å skifte. Toppakning svetter litt, og har gjort det helt siden 196.000km og da ble det sagt at det var helt normalt. Kanskje bilen har blitt veldig varm en gang for lenge siden ? Jeg har også en pussig feil. Det er når bilen er i full overdrive. Da er det litt nykking i bilen, spesielt når den går ubelastet eller i nedoverbakke. Trodde jeg skulle klare å reparere dette med å bytte tennplugger, men nei. Skal nå skjekke luftfilteret. Noen andre tips ? Hva koster det å justere slikt (tenning, er det ikke det det heter ?). Sist har jeg som alle andre her (jeg har lest alle 86 sidene med spørsmål), et bremsespørsmål. Jeg la om til sommerdekk for ikke så lenge siden og la merke til at det var lite igjenn av bremseklossene. Skivene så helt ok ut, men de skal vel ha en viss tykkelse ? Skjekkes tykkelse på EU kontroll, eller er det bare bremsenes funksjon som skjekkes ? Vil noen av de andre feilene over anmerkes ved eu kontroll ? Noen 2 feil ? Dette er et virkelig GENIALT sted. Det medfører ikke bare større sikkerhet på veiene fordi folk kan gjøre enkelte ting selv (og dermed ikke ha behov for et 50.000 kroners budsjett på bil hvert år). Tusen takk !  
Bil: Toyota Camry GLi / 2SE motor A140 automatkasse   Modell: 1986   Km stand:  234.000

Hilsen
  Tore


Svar:
Først må jeg si at jeg setter pris på ditt lange og utfyllende spørsmål. Dette med at du føler at du ga for mye for bilen er jo kjedelig men dersom bilen er i meget bra stand, fin i lakken og så videre så er det kanskje en bra pris allikevell! Automatoljen ville jeg skiftet først og fremst og dersom det var mulig så ville jeg skiftet filteret også. Kanskje er det en slitasje inni kassen og da må du eventuelt få et merkeverksted til å måle oljetrykket på de forskjellige girene. Dette med ujevn tomgang kan jo være på grunn av noe falsk luft i defekte innsugingspakninger eller defekte vakumslanger. Tennpluggledninger, fordelerlokk og rotor som er defekte og som kan slenge tenningsgnisten rundt omkring når det er fuktig i været må jo sjekkes. Så lenge det er innsprøyting så må også tomgangstiller og følere på temperatur og innsugd luft sjekkes pluss pakninger som nevnt før! Kanskje du skulle hatt en motorrens (motorflush) før du skifter olje slik at gamle synder fra tidligere eiere kan reduseres litt (bør helst gjøres på bilverkstedet). Oljelekkasjen kan komme fra de pakningene du nevner og kan kun elimineres ved å skifte dem! Nykkingen kan ha noe med tidligere nevnte feil å gjøre. Ved sjekk av bremser på EU så sjekkes belegget og hvor mye rust det er på skivene og selvfølgelig hvordan de virker på bremseprøveren. Du kan få en 2er av avgasstesten på grunn av eventuell feiltennning, mye oljesøl, bremser. Hilsen Bilinform 

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.