ER DET NORMALT AT BILEN DØR I EN NEDOVERBAKKE..? Hvorfor er det 2 cm oljelag i bunnen på luftfilteret?
Bil: Ford escort 1,6 Modell: 1991 Km stand: 100000
Hilsen Joachim Tengesdal
Svar:
Det er på enkelte biler en Mapsensor som ligger og føler på vakumet i innsugmanifolden med en vakumslange. Denne slangen kan være så myk at den suges flat i nedoverbakker når motoren bremser og du ikke gir gass. Det vil føre til at motoren stopper i de fleste tilfeller. Ellers kan det være at du har en innsugingspakning eller en vakumslange som er defekt som gjør at motoren får mye falsk luft som gjør blandingen så mager at motoren ikke orker mer i nedoverbakker. Er spjeldet fullt av oljeslagg kan dette forstyrre så mye at turtallet svinger for mye og motoren stopper. Er dette en innsprøytingsmotor kan det ligge oljeslagg i tomgangsstyringen som ødelegger for tomgangen. Bruker motoren mye olje? Dette med 2 cm oljelag i luftfilteret kan jo tyde på tett veivhusventilasjon og at oljedampen blir presset opp i luftfilterhuset. Eller så er det full gjennomslag i motoren slik at noe av kompresjonstrykket presses gjennom stempelfjærene og ned der oljen ligger og lager et stort trykk som fører til at motoren stopper og at det slynges olje opp i luftfilteret. Kom innom på bilverkstedet vårt eller andre plasser dersom du får tid så skal vi se om det er en bagatell eller ikke. Det behøver ikke bli dyrt! Takk for at du brukte bilinform og velkommen tilbake med tilbakemeldinger og spørsmål.
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.