Avgassmåling på Audi er 1,03%!

Hei! Har et problem med min audi. En tilfeldig avgass-måling, tatt etter at den kom til landet og etter at jeg kjøpte den av forhandler her i Norge, viser en co på 1,03%. Da går den på tomgang. Ved høyere turtall er den normal. Har funnet lekkasje rundt lambda-sonde men denne er tettet. I tillegg skiftet luftmengde-måleren. Har også brukt dyse-rens på bensintanken uten hell. Hva kan egentlig dette skyldes?  
Bil: Audi A6 1,8 T avant, tiptronic   Modell: 1999   Km stand:  83000

Hilsen
  Gjermund Edvardsen


Svar:
Motoren må være driftsvarm ca 85 - 90 grader og temperaturmåleren som går til innsprøytingsanlegget må være korrekt ellers så vil styreenheten tro at motoren er kald og gi for mye bensin til motoren ved hjelp av dysene. Skulle det være lekkasjer i eksosanlegget (selv små hull) vil også dette forstyrre målingene på avgasstesten. Så må lambdasonden sjekkes, dersom du vet hvilke ledninger du skal måle.. Den skal veksle mellom ca 0 til ca 1 volt eller på enkelte motorstyringer vil verdiene være fra ca 0 til ca 5 volt. Dette måles på signalledningen.Det er også et varmeelement i lambdasonden som må fungere skikkelig, kan måles ved å måle hvor mye ampere den trekker ved motoren i gang ca 2 til 3 ampere. Har du et tett luftfilter (veldig tett!) eller er bensintrykkregulatoren uten vakumforbindelse eller er bensintrykket på en eller annen måte for høyt vil det også gå utover avgassmålingen, men det er lite trolig at det er det som er årsaken. Tar du bilen med til et egnet bilverksted så vil nok bilmekanikeren der finne ut hvorfor avgassen ikke er riktig! Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Kommentarer   

+1 #1 Sead Makas 21-12-2007 00:56
heisann!

jeg har ett lite spørsmål til deg/dere og håper på en positiv svar.
har en audi a4 1,8t, som ikke går so mden skal. det virka som dysa/eller tennpluggan var feil. men har skifta tennplugger og innsprøytnings dysa uten at det hjalp liksom. når man fjerner kontakten på 3. dysa så merker man ingenting på motoren. når man fjerner på de andre dysene så merker man at motoren går dårlig. bilen rister når den går på tomgang. har også sjekka om det var strøm på dysekontaktene og det var det. det går bensin gjennom dysa også. sjekka coilen og ledninger der (målte stømm i det og )alt var som det skal.
får opp samme greier liksom.
håper på en positiv svar fra deg/dere.

svar meg gjerne på mail: [email protected]

takk på forhand.

MVH
Sead

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.