Audi som bruker mye olje???

Motoren min bruker mye olje, det er lett og se på den blå oljerøyken bak. Det jeg lurer på er om det er de hydrauliske ventilløfterne eller om det er ringene rundt stemplene som ikke tetter. Vil en evnt. kompresjonstest avdekke om det er ringene rundt stemplene? Skal bytte registerreim på denne bilen snart, og hvis det er ventilene som ikke er tette kan jeg bytte de i samme slengen. Men er det ringene blir det for dyrt, da skroter jeg heller bilen! Noen tips om hva som ikke er tett?  
Bil: Audi 80   Modell:     Km stand:  250000

Hilsen
  Kjell Hansen


Svar:
En kompresjonstest vil nok kunne gi deg en peiling på hvordan det står til med stempelringene, men det er ikke sikkert at du dersom du er uerfaren med bil kan si med sikkerhet at det er ringene og ikke ventilene som lekker. Få en bilmekaniker til å ta denne testen slik at du kan vite hva og om det er slitasje. Ventiltettningene som sitter på ventilene kan ikke skiftes uten å ta av ventilløfteren, ventillåsene og ventilfjæra så da er det litt vanskelig å gjøre dette i forbindelse med en registerreimskift, og det vil også bli dyrt. Hilsen Bilinform. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Kommentarer   

#1 Steinar 13-10-2009 23:40
Hadde samme problem som deg med min Audi 80 for noen år siden. Audi-verkstedet stilte diagnosen "lekk topp-pakning" og byttet denne, uten at det ble noe bedre av den grunn. Har en fetter som er hobby-mekaniker (på grensen til proff), som heller anbefalte å bytte ventil-tettinge ne. Ventil-tettinge ne har visstnok noen gummi-foringer som tørker ut/blir harde over tid, og begynner å lekke.
Han gjorde dette på min bil, og siden den dag har ikke motoren brukt en dråpe olje!

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.