Motoren min bruker mye olje, det er lett og se på den blå oljerøyken bak. Det jeg lurer på er om det er de hydrauliske ventilløfterne eller om det er ringene rundt stemplene som ikke tetter. Vil en evnt. kompresjonstest avdekke om det er ringene rundt stemplene? Skal bytte registerreim på denne bilen snart, og hvis det er ventilene som ikke er tette kan jeg bytte de i samme slengen. Men er det ringene blir det for dyrt, da skroter jeg heller bilen! Noen tips om hva som ikke er tett?
Bil: Audi 80 Modell: Km stand: 250000
Hilsen Kjell Hansen
Svar:
En kompresjonstest vil nok kunne gi deg en peiling på hvordan det står til med stempelringene, men det er ikke sikkert at du dersom du er uerfaren med bil kan si med sikkerhet at det er ringene og ikke ventilene som lekker. Få en bilmekaniker til å ta denne testen slik at du kan vite hva og om det er slitasje. Ventiltettningene som sitter på ventilene kan ikke skiftes uten å ta av ventilløfteren, ventillåsene og ventilfjæra så da er det litt vanskelig å gjøre dette i forbindelse med en registerreimskift, og det vil også bli dyrt. Hilsen Bilinform.
Kommentarer
Han gjorde dette på min bil, og siden den dag har ikke motoren brukt en dråpe olje!
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.