Hei, jeg har problemer med tomgangen på bilen min! I går stoppet den plutselig på tomgang da jeg sto i kø. Den startet fint igjen når jeg hadde den i "Park" (har automat), men kvelte seg når jeg svitsjet over i "Drive". Hvis jeg holdt gassen såpass inne mens jeg svitsjet, at turtallet holdt seg på rundt 1000 omdr. gikk det bra. Da jeg kom meg ut av køen og kjørte normalt røyk den mer enn normalt. Nå på kald motor går bilen helt normalt både på tomgang og ellers. Har hatt den på merkeverksted for dianose-sjekk, men denne gir null feil - i hvertfall på kald motor. Har syntes at bilen har gått litt urent på tomgang feks. i nedoverbakke i det siste og i motbakke på typisk rundt 2000 omdr, så jeg skiftet tennkabler for litt siden uten at det hjalp. Har også testet og skifte tilbake til de gamle for å se om det var noen forskjell. Bilen har lenge hatt en dipp i turtallet etter 5 minutter eller så på tomgang etter kaldstart. Noen ganger har den kvalt seg i denne "dippen", men da har det bare vært å starte igjen så har den gått normalt. Tennpluggene skiftet jeg for et halvt år siden og da så de gamle normale ut, muligens med unntak av den på den 6. sylinderen som hadde litt hvitprikker. Har også lenge hatt litt mer "kakling" i motoren enn det jeg tror er normalt på lav fart/lavt turtall i motbakke. Har dere noen tips/typiske feil?
Bil: Audi A6 V6 Modell: 1995 Km stand: 185000
Hilsen Nicolai Gedde
Svar:
Som på så mange andre biler med innsprøytingsanlegg så er tomgangstilleren den første tingen som jeg kommer på ved tomgangsproblemer. Denne kan som regel renses med forgasserrens på spray eller i andre oljeløsningsmidler. Etter en tids kjøring så legger det seg et belegg i spjeldhuset ifra oljedampen og i tomgangstilleren som forstyrrer funksjonen. Kakling kan tyde på mye sot i forbrenningsrommene og at du kanskje kunne kjørt en dyserens i fra for eksempel Forte direkte i innsuget på et bilverksted som kan med disse stoffene! Hilsen Bilinform.
Kommentarer
Etter kondensfjerner ingen problemer lenger. Men å bruke vanlig kondensfjerner (isopropanol) tar smørringen fra dysene så det er ikke bra å bruke uten å tilsette totaktsolje i like stor mengde for å sikkre tilstrekkelig smøring i injektion-anleg get. Eventuelt kan du tilsette ALRON (BilXtra/Statoi l)eller HAMMERDOWN.
Lykke til.
Kjør Citroen du du skal få oppleve virkelige problem med bilholdet....
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.