Audi A6- egr-systemet!

Kategori: Spør mekanikeren

Hei, dette er Rune Strand ifra Nord-Norge.

Jeg har en Audi A6,1996 mod, 1.9 TDI, km : 318000 

Jeg har hatt bilen i litt over 1 år nå, og er egentlig godt fornøyd med bilen. Men jeg har et problem med den. 

Jeg kjører i oppover-bakke, ligger i femte giret og har 80 km/t også gir jeg full gass da kommer bilen opp i 100-110, da "kutter bilen. Jeg kjenner det i hele bilen. Han holder da 100-110 helt til jeg enten kommer i nedoverbakke eller girer ned et hakk. Trodde for et år siden at det var turboen det var noe galt med og skiftet da denne. Men problemet er der enda??

Har hatt en til å se litt på dette, som har vært bilmekaniker han demonterte da delvis EGR-systemet på bilen min. Og der så det ikke ut. Han sa at det skulle være skinnende rent inni der, men der var det veldig sotete og mye koks. Denne mekanikeren mente at grunnen til denne feilen kunne være det at det var så ubeskrivelig skittent inni rørene. 

Han tok et eksempel og fortalte det at når vi mennesker har en tett blodåre så må vi opereres/utblokkes. Å han mener da at hvis dette EGR-systemet hadde vært skinnende rent, så hadde jeg vært kvitt problemet!????? 

Har snakket med flere verksmestere, men de vet ikke hva det kan være, så nå spør jeg deg/dere! 

Dette problemet er farlig, hvis man foreksempel  skal ta ei forbikjøring i oppoverbakke. Men jeg har også opplevd samme problemet på slett vei. Har du/dere hørt om dette problemet før?? Mannen som har sett på A6-en min, mener at store deler av EGR-systemet er bare i veien å en plage på mange biler, men siden det er et eu-krav så må det være i bilen!?


Svar:
Jeg har ikke sett et eneste EGR system som ikke er skikkelig sotete ennå verken på bensin eller dieselbiler, selv biler som er lite kjørt er sotete. Feilen kan veldig godt ligge her og bilen kan bli bra dersom du renser opp i dette systemet. Men jeg har også tro på at feilen ligger i luftmassemåler, turbotrykkføler, hull i slanger eller intercooler. Få sjekket systemet med et diagnosesystem som går til din biltype og sjekk alle parametre som kan ha noe innvirkning på dette og sjekk om noen feilkoder har oppstått etter feilen oppstår. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.