hei.har en audi 100 94 modell 2,5 tdi.har i det siste vært plaget med kraftig risting når jeg ligger mellom 90 og 110 kmt spesielt i venstresving .hovedsaklig i venstre forhjul. trodde at det var ubalanse i dekk eller slakkt hjullager, men nei. la merke til at foringen på stabilisator staget har blitt slitt, kan dette være årsaken? en ting til, er det mulig å skifte bare sylinder i bremsecaliperen dersom den er rusten? kom plutselig en lyd fra ene bakhjulet(klossen ligger på skiven),ligger ikke innpå så mye at bilen bremser merkverdig, tror kanskje at det kan være rust i bremser som er årsaken. mister også bremsekraft etter å ha bremset 3-4 ganger etter hverandre, etter 100 meter er kraften der igjen, er dette vakumpumpen, fading ??kan jeg skifte vakumpumpen selv, er det en spesiell del i pumpen som blir slitt og som kan skiftes ut??(den er veldig dyr)bremseskiven bak har blitt stygge, blitt fler "groper" i dem, ser nesten ut som at det har etset e.l.er dette normalt(at det har rustet) eller er det fading?
mange spørsmål på en gang her:)
på forhånd takk...
Svar:
Jeg vill nok sett nærmere på alle foringer, opphengskuler (øvre og nedre), drivledd og hjullager (trenger ikke å være slakkt)i forbindelse med ristingen. Kan også være ubalanse i dekk, skjeve felger eller feil i dekk (sluppet i banen?). Bremsene kan henge på en calipper foran og bak etter som jeg kan se ut av spørsmålet ditt! For å fikse en calipper så er det begrenset til bare å skifte pakninger. Er det for mye rust på stempel så må den byttes i sin helhet! Er det mye "gravrust" på skivene så må disse skiftes eller om mulig dreies dersom det er tykkelse nok! Er vakumpumpa defekt så kan du kjenne dette ved å ta av vakumslangen og kjenne etter om det suger med motoren igang! Jeg tror ikke det er noe repsett til disse pumpene! Kan hende at du finner en god brukt?