Audi 100 2,3E Avant - dårlig varme i motor?

Hei, ble nylig klar over siden via motor. Virkelig bra - all ære til deg! Har en 94-mod 100 2,3E Avant (AAR-motor, 133 hk), gått ca 124.000. Synes det tar lang tid før den oppnår korrekt driftstemp. Har derfor satt en plate foran hele radiatoren. Selv med denne tar det gjerne 15-20 km med kjøring før den oppnår korrekt driftstemp når utetemp er ca 10 minusgrader (bruker motorvarmer). Termostaten er skiftet, så det burde ikke være denne (den nye pakningen var tynnere enn den gamle- kan det være at det siver væske forbi termostaten?). Har lagt merke til at wiskosevifta går rundt med en gang motoren starter, men den er relativt enkel å stanse og holde igjen. Uansett...om denne går, så burde den ikke suge mye kaldluft gjennom radiatoren, pga plata jeg har satt foran. Dessuten åpner ikke termostaten før ved 87`C. så da passerer det vel heller ikke noe særlig med væske gjennom radiatoren som blir nedkjølt? Ser ut som om giveren til temp-måleren er OK, ettersom termostaten åpner (slangen blir varm) like før måleren viser 90`C. Ved -15`C og kaldere kan det være problematisk å oppnå korrekt driftstemp, selv med tett plate foran radiatoren og uten bruk at varmeapparat. Hvis bilen etter kjøring får gå på tomgang stiger temperaturen, men faller når jeg begynner å kjøre igjen. Hva kan dette skyldes? Håper du har anledning til å komme med noen tips. På forhånd takk!


Svar:
Jeg ville med en gang sagt termostat men den har du jo skiftet! Du kan jo sjekk om den ligger korrekt og om pakningen sitter unaturlig løst slik at den lekker vann forbi hele tiden og ikke stopper sirkulasjonen igjennom radiatoren. Viskosekoblingen skal bare følge med og kan nok lett stoppes med en hånd men den kan jo være såpass treg at den kjøler for mye ned og kanskje bør skiftes ut! Kjenner du at det blir litt varme i slanger når du har kjørt en liten stund så ville jeg sjekker termostaten en gang til. Hilsen Bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 håvard stamnestrø 14-05-2009 21:11
hei har en audi som ikke går som den skal,har skiftet plugger,pluggle dninger,bensinp umpe,bilen starter å går på tomgang,men når jeg gir gass dør denn henn på ca 1500omd,hva er galt?bensinen kommer opp til motoren tror jeg,prøvde forresten å skifte luftmengdemåler en også idag uten at det virka,hva er galt?

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.