Henning Solberg skal kjøre for Ford

Henning Solberg skal kjøre for FordHenning Solberg og Cato Menkerud er klare for større utfordringer i rally-VM enn noen gang. Med et budsjett på 50 millioner kroner skal de kjøre samtlige VM-runder de to neste årene i Ford Focus WRC. Det er helt fantastisk å kunne vite allerede nå at alt er klappet og klart for to år fremover sier Henning Solberg

                                                                                   Mer...  

Det betyr mye for våre forberedelser at vi har en slik langsiktighet. Jeg er også svært takknemlig overfor dem som tror på oss og som gjør satsingene økonomisk mulig, sier en opprømt Henning Solberg. Med sin oransje Ford Focus WRC vil Team Expert-føreren neste år kjøre i Fords andreteam.

Med et så stort budsjett som Team Expert har til rådighet, har Henning og hans kartleser Cato Menkerud kunnet velge den beste bilen når de nå for alvor skal utfordre toppen i VM-sirkuset. De har hatt tilbud som økonomisk sett kunne vært gunstigere for dem selv.

Den beste bilen man kan få
- Rik kan jeg bli senere, nå skal jeg først og fremst kjøre fort med en bil jeg vet er det beste man kan få i rally for tiden, sier Henning Solberg.

Bilen han får til rådighet har vist seg som VM-seriens beste i år. Ford-teamet vant totalt åtte av de 16 VM-rundene og tok VM-tittelen for produsenter. Ford-sjåfør Marcus Grönholm var på seierspallen i 12 av de 16 løpene.

- I år hadde vi som målsetting å komme på seierspallen minst en gang. Det klarte vi i Tyrkia. Neste år legger vi selvfølgelig lista høyere, men jeg ønsker ikke å love seier. Jeg vet at vi har en bil som er god nok til å vinne for eksempel Rally Norway. Men det er små marginer som ofte avgjør.

Vi skal være med blant de fire-fem beste gjennom hele sesongen. Klarer vi det vil jeg være fornøyd, sier Henning, som endte på 8. plass i årets VM, der han kun kjørte 12 av 16 runder.
 

Rally Norway blir høydepunkt
Et av høydepunktene for Team Expert i år blir uten tvil den norske runden, Rally Norway.

- Vi gleder oss veldig til å kjøre VM på norsk jord. Det blir noe helt spesielt, og ettersom vi kjørte prøveløpet i år så har vi også en liten fordel i forhold til de andre. Men lett blir det ikke, sier Cato Menkerud, som er oppvokst og bosatt på Lillehammer, bare et langt steinkast fra løpets flotte fjelletappe over Sjursjøen.

Både Fords førsteteam og andreteam, det såkalte M2-teamet, drives av M-Sport. Henning får Matthew Wilson som teamkollega. Matthew er sønn av selveste teamsjefen, Malcolm Wilson, som ser frem til å samarbeide med Henning og Cato igjen.

Malcolm Wilson er tilfreds
- Det er en fornøyelse å skulle jobbe med Henning og Cato igjen i 2007. De har begge fått enda et år med erfaring og bevist sin kapasitet gjennom å ta en pallplassering. Ved å bygge videre på dette i 2007 er vi sikre på at de vil bli utfordrere for flere plasseringer på seierspallen.

Det er også en fornøyelse å skulle jobbe med Expert i 2007. Etter de diskusjoner vi har hatt så langt er det tydelig at de har fokus på suksess i forbindelse med sitt engasjement, så vi ser frem til å arbeide nært med dem i de kommende årene, sier M-Sport-sjef Malcolm Wilson.

Elektronikk-kjeden Expert er den største bidragsyteren i satsingen.

Også i den norske Ford-organisasjonen er det glede over at Henning Solberg og Cato Menkerud er tilbake på laget.

Ford ønsker velkommen tilbake
- Vi er naturligvis svært tilfredse med at Henning Solberg neste år skal kjøre Ford Focus WRC av samme kaliber som Fords fabrikkjørere, og at han vil få aktiv støtte fra Fords WRC-team M-Sport gjennom hele sesongen, sier Thormod Skofsrud, administrerende direktør i Ford Motor Norge AS.

- Vi hadde mye glede av Henning da han kjørte Ford Focus i 2005, og vi er sikre på at han også neste år vil skape mye og positiv oppmerksomhet rundt Ford-merket. Ikke minst vil det bli utrolig spennende å følge ham i det første VM-løpet på norsk jord. Med tanke på at Ford vant VM for konstruktører i år er forventningene til neste år skyhøye, også når det gjelder Hennings innsats, sier Skofsrud.

- Interessen for rally er økende også i Norge. Derfor er det ekstra inspirerende at bilen som vant årets rally-VM neste år skal kjøres av en nordmann, fastslår Ådne Kverneland, på vegne av de norske Ford-forhandlerne. - Da det ble klart at Henning kunne få tilgang til en av M-Sports nye Focus WRC ble det besluttet at Fords forhandlere skulle bidra med finansiell støtte til Hennings satsning. Derfor kan jeg love at det blir mye entusiastisk heiing fra de ansatte hos Fords norske forhandlere når Henning neste år skal kjøre det første norske VM-løpet, sier Kverneland.

Også Terra Inkognito
Med samtlige VM-runder på programmet blir det noen ukjente løp for Henning og Cato neste år.

- Vi har ikke kjørt i Japan, Irland, Tyskland og på Korsika tidligere. Portugal er nytt løp av året, men jeg kjørte der sist de hadde VM, i 2001. Japan og Irland er grusløp, så de ser jeg ikke på som noe problem. Tyskland og Korsika blir nok de store utfordringer siden det er asfaltløp, men det skal vi takle, sier Henning Solberg.

Allerede 17. januar står han på starstreken i Rally Monte Carlo med sin nye bil, og deretter går det slag i slag til sesongen avsluttes i Wales 2. desember neste år.

Terminliste Team Expert 2007
17.-21. 1.      Monte Carlo
7.-11. 2.        Sverige
14.-18. 2.      Norge
7.-11. 3.        Mexico
28.3.-1. 4.     Portugal
2.-6. 5.          Argentina
16.-20. 5.      Italia, Sardinia
1.-3. 6.          Hellas
1.-5. 8.          Finalnd
15.-18. 8.      Tyskland
29.8-2.9.       New Zealand
3.-7. 10         Frankrike, Korsika
10.-14. 10.    Spania
24-28. 10.     Japan
14.-18. 11.    Irland
30.11.-2.12.  Wales (GB)

Kilde: Ford Norge

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.