Andreas Mikkelsen IRC-mester

Andreas Mikkelsen har vunnet Intercontinental Rally Challenge (IRC) 2011 etter en dramatisk sesongavslutning under Rally Kypros. I sin Skoda UK Motorsport Fabia S2000 holdt han hodet kaldt og kunne til slutt heve pokalen i været som den yngste IRC-mesteren noensinne.


I sin første hele IRC-sesong, og debutsesong i Skoda, har Andreas vist seg som en verdig mester. Han har ledet seks av årets konkurranser, ingen har vunnet flere fartsetapper enn hans 38 etappeseirer - og ikke minst var han i en klasse for seg i de to siste løpene.

 

- Å bli IRC-mester er en fantastisk følelse, en helt spesiell følelse jeg aldri tidligere har kjent. For seks år siden tvang en kneskade meg til å avslutte en lovende alpinkarriere. Siden den gangen har vi lagt ned utrolig mye arbeid i å nå rallytoppen. Hele veien har jeg fått hjelp av gode støttespillere. Å kunne gi denne tittelen tilbake til alle som har lagt ned så mye arbeid i at jeg skal lykkes, kjennes utrolig godt, sier en rørt og lykkelig mester.

 

Dette er den første internasjonale rallytittelen en nordmann vinner siden Petter Solberg ble verdensmester i 2003.

For bilprodusenten Skoda, har årets IRC-sesong fortonet seg som et aldri så lite eventyr. De forsvarte fjorårsseieren i merkesmesterskapet, har vunnet 100 av mesterskapets 150 fartsetapper og i Rally Kypros fant vi bare Skoda Fabia S2000-førere på de seks første plassene på resultatlista.
Med Ola Fløene i kartleserstolen, vant Andreas sju av de 11 fartsetappene på Kypros, og ledet gjennom hele løpet, med unntak av SS3 hvor de hadde en snurring.
Under forhold som vekslet mellom tøff grus og asfalt i fjellene ovenfor byen Pafos, var utfordringen stor under årets siste IRC-løp. Dramatikken oppsto allerede på SS2, da Juho Hänninen (Skoda Motorsport) krasjet ut av tittelkampen.


Også Andreas opplevde dramatikk underveis. På SS8 punkterte en spiker hans venstre fremhjul, men Michelin-dekket ble likevel ikke tappet helt for luft. Men på den påfølgende etappen traff både Andreas og Jan Kopecký (Skoda Motorsport), som lå på andreplass, samme stein ni kilometer før mål. Begge punkterte, men tok seg til mål uten å skifte dekk. Andreas punkterte høyre bakhjul, og var sånn sett heldigere enn Kopecký som punkterte på høyre fremhjul. Andreas tapte 12,9 sekunder, mens Kopecký tapte 45,5 sekunder. Dermed økte Andreas ledelsen til tsjekkeren med 32,9 sekunder.

 

Før den meget vanskelige avslutningsetappen, ledet Andreas med ett minutt og 27 sekunder. Alt handlet om å ta seg til mål uten uhell. Likevel satte nordmannen raskeste tid, og vant Rally Kypros med hele ett minutt og 40 sekunder. Slik kjører bare en verdig mester!
For den forrykende avslutningsetappen, fikk Andreas for andre gang denne sesongen Colin McRae IRC Flat Out Trophy av Jimmy McRae, Gilbert Roy (Eurosport) og Jean-Pierre Nicolas (IRC), som utgjør dommerpanelet.

- Det har vært en tøff sesong etter den dårlige starten i Monte Carlo. Utover i sesongen har det bare gått bedre og bedre. Vi har hatt en fantastisk siste halvdel av året. Og hvilken avslutning det ble! Å vinne på Kypros og bli IRC-mester er nesten ikke til å tro. Det er som en drøm, sier den nybakte mesteren.


Sluttstillingen i Rally Kypros
1. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (Skoda Fabia S2000) ... 2.25.18,5
2. Jan Kopecký/Pavel Dresler (Skoda Fabia S2000) .... +1.40,5
3. Patrik Sandell/Staffan Parmander (Skoda Fabia S2000) .... +2.54,8
4. Karl Kruuda/Martin Järveoja (Skoda Fabia S2000) .... +4.33,0
5. Freddy Loix/Frédéric Miclotte (Skoda Fabia S2000) .... +5.25,4
6. Matthias Kahle/Peter Göbel (Skoda Fabia S2000) .... +7.48,9
7. Toshi Arai/Dale Moscatt (Subaru Impreza R4 STI) .... +8.16,2
8. Marker Wallenwein/Stefan Kopczyk (Skoda Fabia S2000) .... +13.06,7
9. Jean-Michel Raoux/Laurent Magat (Renault Clio R3) .... +14.36,4
10. Doros Loucaides/Savvas Laos (Peugeot 207 S2000) .... +15.07,8

Sluttstillingen i IRC 2011
1. Andreas Mikkelsen ... .153.5 poeng
2. Jan Kopecký ... 152 poeng
3. Juho Hänninen ... 125 poeng
4. Freddy Loix ... 123 poeng
5. Thierry Neuville ... 115 poeng
6. Bryan Bouffiers ... .110.5 poeng
7. Guy Wilks ... 47 poeng
8. Patrik Sandell ... 44 poeng
9. Toni Gardemeister ... 43 poeng
10. Karl Kruuda ... 39 poeng

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.