BatterivedlikeholdEt "vanlig" batteri er fylt med syre og har blyplater som lagrer strømmen.

 Batteriet må til enhver tid være fullt oppladd da startmotoren trekker mye strøm.


Fra 200ampere og oppover avhengig av temperaturen pluss alle de dubbeditter som står i bilene etter hvert skal ha sitt som for eksempel elektrisk soltak, stereoanlegg, sentrallås ,elektriske vinduer o.s.v.

  

Vanlig levetid for et batteri er fem år. Noen varer så lenge  kjøreforhold og kjørevaner, og vedlikehold av batteriet er med på å avgjøre den faktiske levetiden.

Typer batteri
Det finnes flere typer batterier: noen krever påfyll av væske, andre er såkalte vedlikeholdsfrie batteri.  Fordelene med vedlikeholdsfrie batteri er blant annet at det reduserer vanntap og rustangrep, siden battericellene er kapslet inn og umulig å få tak på. Bakdelen er at alle batteri -uansett hvor vedlikeholdsfrie de måtte være- mister væske over tid.

Mister krefter
Å ha bilen stående på stedet hvil i ukevis uten å starte motoren, er ikke så bra for batterie Elektronene er avhengig av å være i bevegelse for å kunne yte maksimalt. Uten dynamoen til å dytte dem i motsatt retning av det de egentlig ønsker, klynger de seg sammen og blir værende på stedet hvil. Hvis de får stå slik lenge, blir noen av dem sittende fast. Dette hindrer batteriets evne til å produsere og oppbevare elektrisitet. Denne nedbrytende prosessen akselererer kraftig hvis du lar batteriet utlades ofte, eller hvis du ikke bruker det på flere uker.

  Se også

   Motoren l Nyttige sider l Dynamo l Kjølevesken

 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Nyhetsbrev



Motta HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Fartsbøter

Fartsbøter

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.