Volkswagen Passat GTE

Kategori: Nyheter
Volkswagen er for tredje året på rad samarbeidspartner med Arendalsuka. Både Volkswagen e-up! og Volkswagen Golf GTE ble vist for første gang i Norge på Arendalsuka. Denne gang er det nye Passat GTE, Volkswagen sin nye ladbare hybrid, som er den store nyheten.

Det foregår en ladbar revolusjon i Norge. Aldri før har så mange elbiler og ladbare hybridbiler kjørt på norske veier eller vært i bestilling. Volkswagen viser i år et komplett utvalg av ladbare biler på sin stand på den politiske uka i Arendal. Besøkende kan i år se elbilene Volkswagen e-up! og Volkswagen e-Golf, den ladbare hybriden Volkswagen Golf GTE og ikke minst den store nyheten, Volkswagen Passat GTE, som vises for første gang i Norge.

Volkswagen Passat GTE er merkets andre ladbare hybrid etter den populære Golf GTE. Bilen kombinerer det beste fra to verdener: ren eldrift i det daglige og full rekkevidde til de lange kjøreturene. Det er knyttet store forventninger til supermiljøbilen Passat GTE. Denne ladbare hybriden er en stor og praktisk familiebil, kombinert med det ypperste innen miljøteknologi.

- Passat GTE er i virkeligheten to biler i én: elektrisk motor for avstander under 5 mil, og vanlig Passat for lengre distanser. Dette er en bil som ikke minst passer familier og bilkjøpere i hele landet, og som vi tror blir den folkelige lavutslippsbilen i Norge, sier Ulf Tore Hekneby, direktør for Volkswagen i Norge.

Harald A. Møller AS, Norges største bilimportør, er medarrangør med miljøstiftelsen Zero på et seminar "Veien videre for ladbare biler" som holdes i Arendal kommunes bystyresal, fredag 14. august fra kl. 12.30-14.00. Her vil administrerende direktør i Harald A. Møller AS, Terje Male, og leder av Zero, Marius Holm, utfordre politikerne om hva som må til for å ivareta suksessen videre for de ladbare bilene.

Volkswagen Passat GTE - Elbil og sportsbil i ett Passat GTE kan kjøres i forskjellige modi - for eksempel kan føreren velge «e-mode» for ren elektrisk drift. Stiller man bryteren på «GTE», oppkalt etter bilen, får man frem de mest sportslige sidene ved å hente ut maksimalt fra begge motorer.

 Ifølge europeiske undersøkelser har svært mange et kjøremønster på godt under fem mil til daglig, og kan dermed klare seg med ren eldrift i det daglige. Ved å velge innstillingen "e-mode" kan Passat GTE kjøres som en ren elbil i inntil 50 km, uten noe forbruk av drivstoff eller noe utslipp. Det er en stor familiebil, med god plass til familien og mye bagasje. Passat GTE egner ser dermed ypperlig til de lange helge- eller ferieturene. Kundene vil dessuten merke at Passat GTE bidrar til et mye lavere drivstoffbudsjett, både fordi kjøringen for en stor del kan gjøres elektrisk, og fordi den også har lave forbrukstall i kombinert kjøring.

Fra en vanlig stikkontakt i garasjen eller på husveggen, lades et tomt batteri på fire timer og 15 minutter. Batteriet har en kapasitet på 8,7 kWh og veier 123 kg, slik at bilen har en totalvekt på 1647 kg for sedan og 1660 kg for stasjonsvogn. Ladekontakten sitter skjult bak Volkswagen-logoen i grillen.

Passat GTE er utstyrt med en 1,4-liters TSI-motor på 156 hestekrefter og en elektrisk motor som yter hele 85 kW eller 115 hk. Når motoren drar sammen får man en samlet effekt på 218 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Newtonmeter. I likhet med Golf GTE inngår Volkswagens ladbare hybrider i et eget GTE-konsept som gjør den nye Passat GTE til den sportsligste varianten i Passat-sortimentet. Girkassen er, som i Golf GTE, en 6-trinns DSG automatkasse med trippel clutch som er utviklet spesielt for hybridbiler. Den elektriske motoren er plassert sammen med girkassen. Passat GTE har en potensiell toppfart på 216 km/t (opp til 222 km/t i boost modus) og gjør null til hundre på 7,6 sekunder. På ren eldrift er toppfarten 130 km/t. Med fulladede batterier har Passat GTE en oppgitt rekkevidde på inntil 50 kilometer. Oppgitt snittforbruk ifølge den europeiske NEDC kjøresyklusen er 0,17 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 39 g/km. Særegen design Eksteriørmessig skiller Passat GTE seg fra øvrige Passat-varianter med blå detaljer i front samt de karakteristiske C-formede LED-kjørelysene som vi kjenner fra de øvrige elbilene og GTE-modellene til Volkswagen. I tillegg er Passat GTE utstyrt med særegne sideskjørt og bakspoiler.

Kundene vil oppleve at det er god synskomfort å kjøre med full-LED kjørelys. I interiøret er forskjellene forsterket ytterligere med GTE-spesifikt kombiinstrument, blå sømmer på ratt og girspak og eget GTE-setetrekk. For øvrig er Passat GTE i Norge basert på Highline-utstyr. Det betyr at bilen får skinn/alcantara TopComfort-seter med uttrekkbar sittepute, mørke sideruter, 18" Dartford felger, 3-soners Climatronic klimaanlegg, adaptiv cruisekontroll og aluminiumsdekor i interiør osv. Passat GTE blir også første bilen fra Volkswagen som kan leveres med alle tjenestene fra Car-Net i kombinasjon. Ved oppgradering til navigasjon får du automatisk Guide & Inform og e-remote. App-Connect er standard. DAB+ er også standard på Passat GTE, i likhet med alle andre Volkswagen personbiler. Passat GTE har det samme høye sikkerhetsnivået som øvrige Passat -modeller. City Nødbrems er også standard på Passat GTE.

Prisene starter på kr 421.300 for sedan og 431.500 for stasjonsvogn eks. frakt- og leveringsomkostninger. De første demobilene kommer til Norge høsten 2015, mens kundeleveringene vil komme tidligst våren 2016.

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.