Toyota Mirai

Kategori: Nyheter

Toyota vil lansere sin helt nye "Mirai" hydrogen brenselcellebil (FCV) i Japan den 15. desember. I Europa vil bilen lanseres i utvalgte markeder i september 2015.

Mirai markerer starten på en ny tidsalder for bilen. Ved å bruke hydrogen som drivstoff til å lage elektrisitet i bilen, oppnår Mirai enestående miljøegenskaper, kombinert med en anvendelighet og kjøreglede som forventes av en moderne bil.

Mirai benytter Toyota Fuel Cell System (TFCS), som inkluderer både brenselcelleteknologi og hybridteknologi. Den har Toyotas nye egenutviklede brenselcelle og høytrykkstanker for lagring av hydrogen. TFCS er mer energieffektiv enn en forbrenningsmotor og har nullutslipp av CO2 og andre skadelige stoffer mens den kjører. Føreren av bilen kan forvente samme anvendelighet som bensinbiler, med generøs rekkevidde og hydrogenfylling på om lag 3 minutter.

Mirai tilbyr alt som forventes av en bil for neste generasjon: en umiddelbart gjenkjennbar design, gode kjøreegenskaper grunnet lavt tyngdepunkt og presis styring samt kraftig akselerasjon fra elmotoren.

Hydrogen kan produseres fra en lang rekke energikilder og menneskeskapt avfall. Det kan også produseres fra elektrolyse av vann - ved bruk av fornybare energikilder som solkraft, vindkraft og vannkraft. Når gassen er komprimert har den høyere energitetthet enn batterier, er relativt enkelt å lagre og transportere og kan derfor forventes brukt i fremtidens kraftproduksjon og en rekke andre applikasjoner.


TFCS tilbyr enestående miljøegenskaper og anvendelighet

Mirai benytter TFCS, en fusjon av brenselcelleteknologi og hybridteknologi. Systemet benytter Toyota-utviklede komponenter inkludert Toyota brenselcelle, en spenningsomformer og høytrykkstanker for lagring av hydrogen.


Toyota brenselcelle

Den nye Toyota brenselcellen oppnår en maksimal ytelse på 114 kW (155 hk) og et verdensledende ytelsesforhold på 3.1 kW/L (2.2 høyere enn foregående Toyota FCHV-adv testmodellen fra 2008).


Spenningsomformer

En ny kompakt og høyeffektiv omformer med høy kapasitet har blitt utviklet for å øke spenningen fra brenselcellen til 650 volt. Økt voltstyrke har gjort det mulig å redusere størrelsen på elmotoren og antallet celler i brenselcelle-stabelen, noe om fører til et mindre system med høyere ytelse, til lavere kostnad.


Høytrykks hydrogentanker

Tankene har trelagsstruktur laget av karbonfiber-forsterket plast og andre materialer, som lagrer hydrogen under et svært høyt trykk på 70 MPa (70 megapascal, eller omlag 700 bar). Sammenlignet med høytrykkstankene benyttet i Toyota FCHV-adv modellen er lagringskapasiteten økt med omlag 20 prosent.


Enestående kjøreegenskaper

Brenselcellen og batteriet leverer rikelig med krefter til elmotoren under alle hastigheter. Dette gir en umiddelbar økning i dreiemoment når gasspedalen trykkes inn, og deretter en kraftfull og jevn akselerasjon.

Stabilitet og kjørekomfort er forbedret gjennom plasseringen av sentrale komponenter som brenselcellen og hydrogentankene under gulvet. Dermed oppnås et lavt tyngdepunkt og en fremragende vektfordeling. Dessuten har karosseriet utstrakt bruk av høyfast stål, som er ekstra forsterket rundt hjulopphenget bak.

Dekselet under bilen reduserer luftmotstanden og bidrar til bedre drivstofføkonomi. Aero-finner plassert langs siden av baklysene forbedrer retningsstabiliteten.

Bilen er svært stillegående takket være en elmotor som fører bilen ved alle hastigheter og redusert vindstøy, i tillegg til full forsegling av alle karosserideler og bruk av lydabsorberende materialer i kupéen. Eksempelvis er det benyttet lyddempende glass i frontruten og i alle dørene.

Bremsestøtte-modus muliggjør effektiv bruk av regenerative bremsing og forbedrer bremseffekten når føreren ønsker å redusere hastigheten, f. eks. i lange bakker.


Salgsplaner i Europa

Lansering: September 2015
Markeder: Storbritannia, Tyskland og Danmark I 2015. Lansering i Norge ikke fastsatt enda

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.