Peugeot 607 facelift

Kategori: Nyheter
En smidig og elegant bil med strømlinjeformede kurver er beskrivelsen på Peugeot 607 facelift, som lanseres i Norge i disse dager.

Peugeot 607 sitt rene, franske og stilfulle design har blitt ytterligere fremhevet etter ansiktsløftningen. Sidelister og støtfangere - med innfelt krom stripe - er nå i samme farge som resten av bilen. Og den velkjente Peugeot-løven har blitt gjort mer markant for å tydeliggjøre 607 sin profil som premium-bil.


For å forsterke følelsen av at nye Peugeot 607 er en bil med ekstra kraft og økt eleganse, har fronten blitt redesignet med et lavere nedre frontpanel og større luftinntak. Runde tåkelys i krominnfatning er også nytt på bilen, som er utstyrt med 17" alu-felger med fem eller syv eiker som standardutstyr.


Bilen klarer det kunststykket å se både elegant og rå ut på samme tid.



Nytt motoralternativ og ny girkasse
En av de største nyhetene på bilen er allikevel 2,7 l V6 HDi FAP motoren som yter 201 hk og har et dreiemoment på 440 Nm. Bilen kjører med denne motoren 0-100 km/t på 9,3 sekunder, og toppfarten er 230 km/t. Motoren stammer fra tredje fase av samarbeidet mellom PSA Peugeot Citroën og Ford Motor Company.

Motoren kommer for øvrig med en nyutviklet sekstrinns automatisk girkasse (AM6) med Porsche Tiptronic System kontroll. I tillegg drar bilen nytte av at ekstra lett materiale har blitt brukt i konstruksjonen av sylinderblokken og topplokket, noe som reduserer vekten betydelig. Prikken over i-en er et særdeles avansert motorstyringsprogram.

Den nye sekstrinns AM6 girkassen er også tilgjengelig med 3,0 l V6 211hk bensinmotor. Som et resultat har dreiemomentet i denne motoren økt fra 285 til 290 Nm.

Et nytt "vedlikeholdsfritt" partikkelfilter som man ikke trenger å bytte før etter 200.000 km er også utviklet i takt med den nye 2,7 l V6 HDi FAP motoren, som oppfyller Euro 4 Standard.


Bedre kjøreegenskaper og økt sikkerhet

Selv om Peugeot 607 sine kjøreegenskaper allerede er viden kjent, har disse blitt ytterligere forbedret. Bilene med V6 motorer har fått et oppgradert elektronisk styrt fjæringssystem som regulerer støtdemperne gjennom sensorer på hvert hjul. De andre bilene har blitt utrustet med nytt multiventil fjæringssystem.

I tillegg har alle Peugeot 607 fått nye, større bremseskiver foran (330 x 30mm), og siste generasjons ESP (Bosch 8.0) med ny teknikk for under- og overstyringskorreksjon. ESP og antispinn er standard på 607. Hvis ønskelig kan disse kobles ut ved et enkelt tastetrykk.

En annen nyhet på Peugeot 607 er at parkeringsassistanse både foran og bak er standardutstyr.

Sikkerhet, komfort og kjøreglede er satt i høysetet i Peugeot 607. Totalt har bilen åtte kollisjonsputer - to foran, to på siden foran, to på siden bak, og to sidekollisjonsgardiner i taket. Antispinn og elektronisk bremsekraftfordeler og nødbremsassistanse er også standardutstyr på Peugeot 607. I tillegg har man sensor for lavt dekktrykk, automatisk tenning av varselblink ved kraftig nedbremsing, Xenon hovedlys, regnsensor og automatisk åpning/lukking av bagasjeluken.

Litt lengre
For å romme den nye V6 dieselmotoren har lengden på overhenget foran på bilen blitt økt med 30mm til 4.902mm, uten at det har påvirket bilens gode kjøreegenskaper. Høyden på bilen er fremdeles 1.442mm, akselavstanden 2.800mm, og bredden 1.835mm. Bagasjeromsvolumet er 509 l.

Forventer økt salg
Og Peugeot Norge forventer at bilen, som til nå har solgt over 125.000 eksemplarer i Europa, vil selge bedre etter ansiktsløftningen. Kombinasjonen av gode kjøreegenskaper, økt komfort, moderne design, dieselmotorer av ypperste klasse og konkurransedyktige priser vil bidra til dette.

- Vi forventer en økning i salg av Peugeot 607 i 2005, sier Arne Lyslo Kristiansen, direktør i Peugeot Norge.

- I 2004 solgte vi 112 stk. Peugeot 607, en økning på 40 prosent fra 2003. Målet for i år er å selge 150 - 200 biler. Bilen har blitt kraftig forbedret, og forhandlerne våre er dyktige nok til å nå dette målet, avslutter Kristiansen.

Motortyper og veiledende utsalgspriser - fra 1.1.2005.
Peugeot 607 2,0 HDi 110 hk 404.900
Peugeot 607 2,2 Bensin 160 hk 434.900
Peugeot 607 2,2 Aut. Bensin 160hk 454.900
Peugeot 607 2,2 HDi 136hk 454.900
Peugeot 607 2,2 HDi Aut. 136 hk 474.900
Peugeot 607 2,7 V6 Hdi Aut. 201 hk 634.900
Peugeot 607 3,0 Aut. Bensin 211 hk 624.900

 
   [ Tips en venn om denne saken ]      [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.