Ny Volvo C70 - både cabriolet og coupé

Ny Volvo C70Den nye Volvo C70 er snart klar til å innta sin plass i solen - både som cabriolet og som coupé.Har premiere på Frankfurt Motor Show i midten av september 2005, og den forventes å være på plass hos Volvo-forhandlerne i første halvår av 2006.


"Vi har lykkes i å skape en flott cabriolet, som med kun et enkelt trykk kan forvandles til en like så elegant coupé. Kunden får altså to biler i én, og som samtidig har plass til fire voksne," sier Hans-Olov Olsson, administrerende direktør i Volvo. Den nye Volvo C70 har noenlunde samme størrelse og bredde som sin forgjenger.


"Å skape harmoniske linjer både med og uten tak er ikke helt lett," sier Fedde Talsma, designansvarlig for den nye Volvo C70. "Vi besluttet å begynne med å designe coupé varianten, og først da vi var tilfredse med det, skapte vi cabrioleten på basis av coupé'ens designlinjer. Vår erfaring viser nemlig, at en slik fremgangsmåte gir det beste resultatet".

Ny Volvo C70

Samarbeide med Pininfarina

Både utviklingen og produksjonen av den nye cabrioleten skjer i samarbeid med den anerkjente, italienske spesialisten Pininfarina, og som sine forgjengere blir den nye Volvo C70 produsert i Uddevalla. "Pininfarina er en fremragende samarbeidspartner, som har stor erfaring i å utvikle og produsere cabrioleter," sier Hans-Olov Olsson.

Første generasjon av Volvo C70 hadde sitt beste salgsår i 2004 med et samlet salg på rundt 8.000 biler. Målet for den nye C70 er betydelig høyere. "Vår nye C70 er en av de første cabrioleter i luksussegmentet med både metall foldetak og plass til fire voksne. Vi tror, at denne kombinasjonen vil være meget attraktiv for kundene. Derfor regner vi med mer enn en fordobling av salget sammenlignet med forgjengeren," slutter administrerende direktør Hans-Olov Olsson.

Volvo's nye C70, som kommer på markedet i 2006, er både en flott cabriolet og en elegant coupé, takket være det tredelte metall foldetaket.

Unike sikkerhetsløsninger

Den nye Volvo C70 er en av de absolutt sikreste cabrioleter på markedet - både når det gjelder passive og aktiv sikkerhet. Bilens spesielle karosseristruktur og flere andre løsninger er unike for cabriolet-segmentet. Først og fremst kompenserer forsterkninger og sofistikert teknikk for mangelen på fast tak.

En spennende nyskapning er den nye løsning med kollisjonsgardin. Da kollisjonsgardinene ikke kan monteres i taket som i de øvrige Volvo-modellene, er de her montert i dørene og aktiveres derfor nedefra og opp langs ruten. Denne nye løsningen gir en vesentlig økning av sikkerheten i åpne biler, hvis de utsettes for en sidekollisjon.

Samtidig er kollisjonsgardinene utformet slik at de er ekstra stive. Dermed kan de holde sig oppe, så de bedre beskytter passasjerenes hoder. Dessuten siver luften langsommere ut av gardinene, slik at de også beskytter passasjerene, hvis bilen ruller rundt. En slik løsning er ikke hittil sett i bilverdenen.

Stor vridningsstabilitet

Den spesielle karosseristrukturen bidrar ikke bare til bilens høye sikkerhetsnivå, men også til karosseriets store vridningsstabilitet. Faktisk er den dobbelt så høy som i forgjengeren, og når taket er oppe, økes vridningsstabiliteten med ytterligere 10-15 prosent.

"Stor vridningsstabilitet er avgjørende for kjøreegenskapene," sier C70-prosjektlederen Patrik Widerstrand. "Den gjør bilen stabil og lettere å kontrollere - og ikke minst gjør den bilen mer dynamisk og morsom å kjøre".

Kilde: Pressemelding Volvocars Norge
 
   [ Tips en venn om denne saken ]      [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.