Ny Mercedes-Benz S-Klasse

Kategori: Nyheter
Ny Mercedes-Benz S-KlasseMercedes skal lansere sin nye S-klasse på høstens bilutstilling i Frankfurt. Etter mye spekulasjoner er nå den første offisielle informasjonen klar.Nå er arvtageren klar. Og det er tydelig at den nye modellen er en bil som vokser i alle retninger og vil bli helt fullstappet med innovativ teknologi.

Dersom du kjøper en ny S-klasse vil du nok i alle fall ikke mangle plass i kupeen. Bilen lanseres i to karosserivarianter, den minste er 5,07 m lang mens den største blir hele 5,20 m lang. I tillegg er akselavstanden, bredden og høyden økt.


Noe av det det fokuseres mest på når det lanseres en ny bil i dette segmentet er de teknologiske nyvinningene. Her trenger S-klasse ikke å skamme seg. Vi vil nå gi deg en liten forsmak på hva du kan vente deg.

Ny Mercedes-Benz S-Klasse

Sikkerhet
Bremseassistent PLUS registrerer bilen som kjører foran ved hjelp av radar og varsler når avstanden er kort eller noen nærmer deg for raskt. Er det fare for sammenstøt, beregner systemet lynraskt den optimale bremsekraften, som straks blir stilt til rådighet - selv om bilføreren trår for lett på bremsepedalen. Slik kan antall påkjørsler bakfra reduseres betydelig. Et annet viktig bidrag i så måte er det adaptive bremselyset, som ved bråbremsing varsler bilistene bak ved å blinke lynaskt.

Mercedes-Benz kombinerer bremseassistent PLUS med PRE-SAFE, som innebærer enda flere sikkerhetsfunksjoner ombord ny S-Klasse. PRE-SAFE oppfatter ulykkessituasjoner i sin spede begynnelse. Overskrider nedbremsingstiden et bestemt nivå eller er det fare for skrens, strammer systemet omhyggelig selene i forsetet og pumper luft inn i multikontursetene, som støtter føreren og passasjerene både i forsetet og bak i bilen

Motorer
Tre av de fire motorene som kan leveres i nye S-Klasse, er nyutviklet. Ved lanseringen høsten 2005 står to motorer til disposisjon. S 350, 3,5-liter V6-motor med 200 kW/272 hk, og S 500, åttesylinder med 285 kW/388 hk med 530 Newtonmeter.

Fra første kvartal 2006 kommer den første dieselvarianten. S 320 CDI, en V6 CDI-motor med 170 kW/231 hk. Den stiller fra 1600 o/min et maksimalt dreiemoment på 540 Newtonmeter til disposisjon. Toppmodellen blir den 12-sylindrede motoren S 600 (leveringsklar fra første kvartal 2006) med 517 hk og 830 nm.

Priser er ikke klare enda, men importøren regner med å selge rundt 50 biler i år og 80 biler i 2006. For oss som ikke har råd kan vi kose oss med bildene og trøste oss med at mye av det utstyret som lanseres her vil bli tilgjengelig i vanlige familiebiler etter hvert.
 
   [ Tips en venn om denne saken ]      [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.