Ny SKODA Octavia Scout

SKODA Octavia Scout er en svært populær bil i Norge, og nå har den nye modellen verdenspremiere på den store bilutstillingen i Genève

- Vi har store forventninger til nye SKODA Octavia Scout. "Offroadutgaven" av Octavia har vært en suksess på forrige modell, og mottakelsen av ny SKODA Octavia, som vi lanserte sommeren 2013, har vært som et eventyr, med gode omtaler og meget godt salg. Når vi i høst lanserer Scout og toppmodellen Laurent & Klemet gleder vi oss til fortsettelsen, sier direktør Kai Robert Solheim hos SKODA-importøren.

Nye Octavia Scout er en røff 4x4 versjon med egenskaper utenom det vanlige. I tillegg til å være en komfortabel familiebil på landeveien, tar Scout seg frem også når veiene blir utfordrende og tar deg også det siste stykket frem til hytta. 4x4 og høyere bakkeklaring gir det lille ekstra når du trenger det som mest.

Sammelignet med tidligere modell er forbruket redusert med opptil 20%.

Kombinert med en tøff off-road look, høye ytelser og lavt forbruk, er Octavia Scout den ultimate familiebilen for den aktive. SKODA Octavia Scout benytter selvfølgelig siste teknologi fra konsernet gjennom MQB-plattformen, som betyr at Scout oppfyller markedets høyeste krav til teknologi og sikkerhet.

- Nye Octavia Scout leveres utelukkende som stasjonsvogn, og passer således utmerket for det norske markedet, sier Kai Robert Solheim.

Octavia Scout ble første gang lansert i 2007. Med annen generasjon Scout, viderefører den tsjekkiske produsenten en allerede etablert suksess. Fra 2007 og frem til i dag, har SKODA levert omlag 53 600 Octavia Scouts til kunder over hele verden. Det utgjør omlag 8% av alle Octavia stasjonsvogner som er solgt i denne perioden. I Norge er andelen opp mot 20%, og er derfor en svært viktig modell.

I Norge er lanseringen av nye Octavia Scout planlagt i september/oktober 2014.

Skiller seg ut
Den spesielle fronten skiller Scout fra de andre SKODA Octavia modellene med sorte kraftige støtfangere. Runde tåkelys som er plassert under støtfangeren har eksklusivt Scout design. Den spesielle grillen i SKODA-design understreker den sportslige profilen.

Scout har også fått kraftige sorte sidelister og hjulbuelister som fremhever sportsligheten, og foran har Scout fått aluminiumsfargede "skliplater" som beskytter karosseriet ved røff kjøring.

Bakkeklaringen for nye SKODA Octavia Scout er på 171 millimeter, noe som er 33 millimeter høyere enn for standard Octavia. Standard på Scout er også "rough-road-pakke" som hindrer at understellet blir skadet og som beskytter mot at sand og steiner skader vitale komponenter. Dette innebærer ekstra beskyttelse og tildekking av bremser og drivstoff tilførsel.

Scout har 17 tommer eksklusive alufelger som standard, med 225/50 R17 dekk.

Romslig innvendig
Interiøret i SKODA Octavia Scout er særegent for denne modellen med eget setetrekk i valgfritt sot eller brunt skinn/alcantara. Instrumentpanelet er klassisk sort/brunt eller sort.

Octavia Scout har standard 3-eket multifunksjonsratt trukket med mykt skinn.

Bilen er romslig og blant de største og i sin klasse. Bagasjerommet tar hele 610 liter, og ved å legge ned bakseteryggen økes bagasjerommet til hele 1740 liter.

Scout har mange "Simply Clever"-løsninger, som blant annet dobbel bunn i bagasjerommet, isskrape i tanklokket, sikkerhetsvest under førersetet og søppelbøtte i døren.

Lettere enn forgjengeren
Octavia Scout leveres standard med 4x4 og nyeste utgave av Haldex-5-system som gir overlegen fremkommelighet. Haldex 5-systemet er også 1,4 kg lettere enn forgjengeren, og totalt sett er nye Octavia opptil 100 kg letter enn forgjengeren.

Scout kan dra en hengervekt på opptil 2,0 tonn, som innebærer 25% mer kraft enn tidligere. Bilen har også utmerkede egenskaper som kommer til nytte i bratte bakker eller i ulendt terreng.

Elektronisk differensial brems (EDL) er også tilgjengelig på Scout. Det vil si at hvis ett hjul spinner på glatt underlag, blir kraften overført til motstående hjul.

Tre motorer
Octavia Scout leveres med tre kraftige og moderne motoralternativer, to TDI dieselmotorer på 150 og 184 hk og en TSI bensinmotor på 180 hk.

En helt ny topp-motorisering blir en 2,0 TDI 184 hk dieselmotor med 4x4x og DSG automatgir som standard. De moderne motorene i SKODA Octavia Scout er opptil 29 kg lettere enn hos forgjengeren. Alle motorene har også start/stopp automatikk med regenerering av bremsenergi standard. Alle de tre motorene tilpasset den nye EU-6 normen.

Octavia Scout 2,0 TDI med 184 hk har en toppfart på 219 km/h og akselererer fra 0 til 100 km/t på 7,8 sekunder. Det gjør den til den raskest akselererende SKODA med diesel motor. Maksimum dreiemoment er på hele 380 Nm mellom 1750 og 3000 omdreininger per minutt. Gjennomsnittlig drivstofforbruk er på 0,54 l mil med et CO2 utslipp på 143 g/km.

Octavia Scout er også tilgjengelig med en 1,8 TSI 180 hk med 6 trinn DSG automatgir. Gjennomsnittlig forbruk er 0,71 l mil som gir et CO2 utslipp på 159 g/km. Maksimalt dreiemoment er 280 Nm mellom 1350 og 4500 omdreininger per minutt. Toppfarten er 216 km/t og 0 to 100 km/t går unna på 7,8 sekunder.

Octavia Scout leveres standard med multi-link bakaksel hvor kjøreglede er satt i førersetet. Foran er Scout utstyrt med en MacPherson aksel som sikrer gode kjøreegenskaper i de fleste situasjoner. Front og bakakselen har også fått redusert vekt med henholdsvis 4,0 og 2,8 kg i forhold til forgjengeren.

Sikkerheten i Skoda Octavia Scout er blitt utviklet etter de høyeste sikkerhetskrav, med en rekke sikkerhetssystemer som standard. Ni kollisjonsputer, tretthetsvarsler og multikollisjonsbrems, proaktiv passasjerbeskyttelse med mer. I tillegg leveres også front assist med "city safe nødbrems", "lane assist" og fjernlysassistent.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.