Nissan primera

Kategori: Nyheter

Nissan primeraDen nye generasjon Primera er den første virkelige representanten for Nissan's nye produktlinje som representerer dristig styling, innovativ design og en avansert teknologi som er svært enkel å betjene.

Nærmest som en hjørnesten for nye Nissan i Europa, er nye Primera, som er designet i Tyskland og bygd i England, en kombinasjon av fremtidsrettet og moderne karosseri med en sentralt plassert kommandosentral og sitt høye nivå på håndtering- og kjøreegenskaper, en av de beste bilene i segmentet. Ved å introdusere en hærskare av avanserte og nye detaljer blir nye Primera å betrakte som det mest innovative produktet i klassen. Målet er å tiltrekke seg sofistikerte, fremtidsrettede bileiere som ønsker å uttrykke sitt valg av bil gjennom individuelle krav og behov. Nye Primera er en slik bil!



Designmessig vil nye Primera, som kommer både som 4-dørs sedan og 5-dørs stasjonsvogn fra starten av, vekke stor oppsikt for sine unike linjer og detaljer. Eksteriøret er basert på ideen om å designe en bil som har en langsgående monosilhuett med myke og slake kurver som om bilen var dekket av 10 cm nysnø. Interiøret har de samme runde formene og linjene, hvor det mest iøynefallende er den midtstilte instrumenteringen og det sentralt plasserte bryterpanelet og monitor for enkel betjening og informasjon.

Nye graderinger
Den nye generasjon Primera kommer i tre utstyrsvarianter og modellgraderinger.
· Basismodellen "Visia" (visionary, forward thinking) erstatter tidligere "Comfort"
· Den sportslige "Tekna" (technical, advanced) erstatter tidligere "Sport"
· Den elegante "Acenta" (ascending, rising upward) erstatter "Elegance"

Visia og Acenta vil være tilgjengelig i alle motoralternativ, mens Tekna ikke produseres med 1,6 liters motor.

Motorutvalg
Totalt fire motorer vil være tilgjengelig i Norge.

1.Først og fremst 1,6 literen (QG16DE) som yter hele 109 hk ved 6.000 omdreininger og som har et dreiemoment på 144 Nm ved 4.000 omdreininger.
2.Dernest den velrenommerte 1,8 literen (QG18DE) som yter 116 hk ved 5.600 omdreininger og et dreiemoment på 163 Nm ved 4.000 omdreininger.
Begge ovennevnte motorer er "gamle" kjenninger i Nissan sammenheng, men begge er oppgradert for å yte maksimal styrke og dreiemoment.
3.En nyutviklet 2-liters bensinmotor (QR20DE) på hele 140 hk ved 6.000 omdreininger, mens dreiemomentet er på 192 Nm ved 4.000 omdreininger. To balanseaksler gir motoren en svært myk, stillegående og vibrasjonsfri gange.
4.Nye Primera kan selvsagt også leveres med en topp moderne common-rail turbodiesel motor. En 2,2 liters motor med 16 ventiler og DOHC er basert på YD22-varianten vi kjenner fra bl.a. X-TRAIL, men ytterligere oppgradert til å yte 126 hk ved 4.000 omdreininger og et dreiemoment på hele 280 Nm ved lave 2.000 omdreininger. Dieselmotoren levers i nye Primera i kombinasjon med en ny 6-trinns manuell girkasse.

Girkasser
De ulike motoralternativene kan levers med følgende girkasser:


Bremser
En omfattende "pakke" av bremseforsterkninger bringer nye Primera helt i teten av D-segmentet også når det gjelder bremseegenskaper. Samtlige modeller er utstyrt med ABS samt Nissans bremseassistanse system NBA (Nissan Brake Assist) og EBD (bremsekraftfordeler) som sørger for optimal bremsekraft også til bakhjulene uansett hvor mye bagasje eller hvor mange personer som sitter i bilen. Sammenligningstester viser at Primera har klassens korteste bremsestrekning - 38 meter med både kalde og varme bremser.
ESP (Elektronisk Stabilitets Program)
Systemet øker sikkerheten ved unnamanøver og gir en naturlig følelse og kontroll på glatt underlag. Bilen kontrolleres både ved hjelp av bremser og motoreffekt og på den måten reduserer systemet over - og understyring. Biler med ESP er også utstyrt med traction control eller antispinn.
ESP er fra start tilgjengelig i kombinasjon med 2-liters bensinmotor, men vil fra mai/juni bli tilgjengelig på 1,8 og 2,2TDi.

ICC (intelligent Cruise Control)
På biler med 2-liters bensinmotor og M6-CVT girkasse kan ICC levers i kombinasjon med ESP mot pristillegg. ICC systemet virker på den måten at den regulerer bilens hastighet avhengig av bilen foran. En avstandssensor (radar) registrerer avstanden til forankjørende bil og systemet styrer gass og brems slik at den valgte avstanden holdes. Noen eksempler på kjøremåte:

1. Dersom bilen når igjen en langsommere bil i samme kjørefelt, vil ICC gradvis senke farten og holde den valgte avstanden
2. Dersom bilen foran reduserer hastigheten vil ICC slippe opp gassen og bremse. Om nødvendig lyder en alarm dersom føreren må bremse farten ytterligere.
3. Dersom en langsomt kjørende bil foran skifter fil, vil ICC akselerere bilen opp til den hastigheten føreren har valgt.

Intelligent Cruise Control er normalt å finne i biler som befinner seg luksus segmentet og til priser som ligger tre - fire ganger høyere enn Primera.

Xenon
Alle 1,8, 2,0 og 2,2TDi Tekna og Acenta har Xenon hovedlys som standard.

Regnsensor
Alle Tekna og Acenta modellene har en regnsensor på innsiden av frontruten. Denne virker etter prinsippet om total refleksjon. En lysstråle med fast intensitet lyser på innsiden av frontruten. Ved regndråper på ruten vil noe av lyset ikke bli reflektert, men forsvinne ut gjennom frontruten. Ved flere dråper forsvinner mer av lyset og kontrollenheten registrerer hvor kraftig det regner. Med pusserhendelen i "auto" funksjon betjenes vinduspusseren automatisk når det regner og ved sprut fra andre biler.

N-FORM
Nissan har valgt å benevne sitt nye sentralt plasserte brytere og informasjons-display system for N-FORM (i)NFORM(ation). Systemet innholder i tillegg til brytere og knapper:


Det unike er ved dette systemet er først og fremst fordi det har en sentral plassering som er lett å betjene har få brytere og et lettlest display. Alle instrumenter, display og brytere er plassert ergonomisk i høyde med rattet noe som fører til bedre oversikt for sjåføren og en reduksjon i endringen av synsfeltet fra 35 til 25 grader.

Betjeningspanelet har en joystick og funksjonsbrytere midt i panelet. Til venstre sitter radio/CD betjeningen og til høyre bryterne for klimaanlegget. Funksjonsbryterne betjener 171 operasjoner og er allerede klargjort for potensielle fremtidige funksjoner. Normalt ville andre biler ha 30-40 brytere for å betjene tilsvarende. Nye Primera har bare 17. Dette har resultert i større brytere som igjen er lettere å betjene.

Alle nye Primeramodeller har en monitor foran på dashbordet. Både Tekna og Acenta har en 5,8" fargeskjerm, mens Visia har en monochrome skjerm (orange på sort) med færre funksjoner

Ryggekamera
Alle Tekna og Acenta modellene har et lite CCD kamera montert over registreringsskiltet bak. Vedhjelp av dette kamera, som settes i funksjon når girvelgeren settes i revers, vises et bilde av området bak bilen på monitoren. Dette er med på å sikre trygg og enkel rygging og lukeparkering.

Mål - utvendig
Nye Primera er både lengre, bredere, høyere og har større akselavstand enn ut - gående modell. Dette gjelder 4-dørs sedan så vel som 5-dørs stasjonsvogn. De nye dimensjonene er som følger (alle mål i millimeter):

4-dørs

stasjonsvogn

Total lengde

4567

(+45)4675(+96)

Utvendig bredde

1760

(+45)1760(+45)

Total høyde

1482

(+72)1482(+32)

Akselavstand

2680

(+80)2680(+80)


Mål - innvendig
Som en følge av at de utvendig målene har økt, har også de innvendige målene på nye Primera økt (alle mål i millimeter):

Skulderbredde

foran

1403 (+43)

Skulderbredde

bak

1385 (+25)

Knerom

bak

565 (+20)

Tak - siktlinje

230 (+41)

Hode - tak

foran

112 (+9)

Hode - tak

bak

31 (+5)

Bagasjerom

sedan

450L (-40L)

Bagasjerom

St.vogn

505L (+75L)

I tillegg til ovennevnte forbedringer har designerne endret på sittehøyden både for forseter og bakseter.

Gulv til sittehøyde

foran

272 (+15)

Bakken til sittehøyde

foran

539 (+70)

Bakken til øyehøyde

foran

1174 (+70)

Bakken til sittehøyde

bak

954 (+39)

Seter
Begge forsetene har både lengre setepute og høyere seterygg en forrige modell. I tillegg benyttes en ny mekanisme for trinnløs justering av korsryggstøtten for begge forsetene. Nissan benytter også et helt nytt skummateriale i setene som skal oppta vibrasjoner på en bedre måte enn tidligere. Biler med skinnseter har elektrisk lengde og høydejustering av begge forstolene.
Bakseteryggen er også høyere enn tidligere, noe som gir bedre sikkerhet.

Hjuloppheng
Nissan Primera har helt siden første gangs introduksjon høsten 1990 vært kjent for fremragende og forutsigbare kjøreegenskaper. Mye av æren for dette ligger i det unike hjulopphenget "Nissan Multi-Link" som har vært standard på samtlige Primeraer opp gjennom årene.
Hjulopphenget på nye Primera er fortsatt av Multi-Link typen både foran og bak (bak også med stabilisatorstag). Konstruksjon på det fremre opphenget er lettere og mer kompakt samtidig som det har fordelene både fra Macpherson og oppheng med doble opphengsbroer som fører til:

Stivere oppheng mot krefter fra alle retninger
Mindre vinkelendringer ved hjulbevegelse

Konklusjonen må bli at Primera ivaretar sine fremragende kjøreegenskaper og fremstår i ny drakt like mye som en "family's car" som en "driver's car".
Kilde: Nissan

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.