Hyundai har lansert sin nye IONIQ

Hyundai har lansert sin nye IONIQ

Hyundai har i dag lansert sin nye IONIQ, en helt ny el- og hybridbil med vekt på effektiv teknologi og bruk av miljøvennlige materialer. Hyundais ingeniører og designere har jobbet tett sammen for å skape en lav- og nullutslippsbil som er morsom å kjøre og eie, med attraktiv design og omfattende utstyrsliste. Det spesielle ved IONIQ er at kunden kan velge mellom tre modellvarianter; enten kun batteridrift (BEV*), ladbar hybrid (PHEV) eller ren hybrid (HEV).

 

Hybridmodellen, som ble presentert i dag, har en 1, 6 GDI bensinmotor med 105 hk/77kW kombinert med en 43hk/32kW elektrisk motor. Det betyr at bilen totalt har ytelse på 141hk/103,6kW. Hybridversjonene av bilen kommer med en 6-trinns DCT* girkasse som bidrar til en morsom kjøreopplevelse ved å utnytte kombinasjonen bensin- og el-motoren best mulig. Sjåføren kan velge mellom SPORT og ECO funksjon. SPORT sørger for at bilen holder lavere gir lenger og at kombinasjonen av bensinmotor og elektrisk motor utnyttes maksimalt. I ECO fungerer girkassen mest mulig økonomisk ved å tilpasse giring og effekt til god drivstofføkonomi. Den elektriske motoren kan kjøre på kun batteri i opp til 120 km/t.

Batteriet er en pakke med lithium-Ion polymer batterier, i stedet for de mer vanlige nikkel-metall-hydrid batteriene, noe som betyr raskere og mer effektiv lading og høy grad av batteriutnyttelse. For å påvirke interiør og lastekapasitet minst mulig er batteriene plassert under baksetene. Det bidrar også til en lastekapasitet på 750 liter med baksetene nedslått.

Viktig med vektbesparelser

For å utnytte el-bilens energikilder best mulig er det viktig å spare vekt. Ved å bruke aluminium i panser og bagasjelokk har man lykkes å redusere vekten med 12, 4 kilo sammenlignet med vanlig stål, uten at dette har fått følger for støy eller vibrasjoner. Også i hjulopphenget brukes det aluminium, noe som gir en besparelse på 10 kg sammenlignet med materielaer som vanligvis blir brukt til dette. Et annet eksempel på vektreduksjon er de innvendige dørdekslene som er laget av resirkulert plastikk kombinert med pulverisert tremasse og vulkansk stein. Kvalitet og lyddemping er like god som med ordinære materialer, men vektbesparelsen er på 20% sammenlignet med de materialer som vanligvis blir brukt. En bevist nedtoning av oljebaserte materialer betyr for eksempel at teppene inne i bilen delvis er laget av råmateriale fra sukkerrør. Dette forbedrer luftkvaliteten inne i bilen og gjør at flere deler på bilen kan resirkuleres. Til og med bagasjeromsgardinen er laget av nye lettvektsmaterialer og er 25% lettere enn de som finnes på Hyundais øvrige modeller.

Utseende.

IONIQs sportslige utseende og fleksible sidepaneler gir en god aerodynamikk med en klasseledende Cd-verdi ** på kun 0, 24 noe som gjør den til en av de mest aerodynamiske bilene på markedet.

Bilen kommer med ni forskjellige eksteriørfarger, tre forskjellige interiørfarger og på skinnende detaljer brukes lakk med ingredienser fra soyaolje.

IONIQ blir levert med spesialdesignede hjul på 15/17 tommer. De tre forskjellige modellene, batterelektrisk, hybrid og ladbar hybrid, får hver sine felgsett med forskjellig utseende.

Se også vedlagte video Qick Time, MP4 eller på https://youtu.be/R3PvFXykMN0

Sikkerhet

IONIQ har alt en moderne bil kan by på av sjåførassistanse og sikkerhetssystemer som:

  • ECO-DAS (Eco-driving Assistant System) bidrar til å utnytte bilens ressurser så effektivt som mulig. Systemet tar hensyn til kjøreruten i navigasjonssystemet og trafikksituasjonen, og sørger for at bilen lader maksimalt eller gir nødvendig motorkraft når det er påkrevet. Systemet forbedrer drivstofføkonomi og sørger for at batteriene alltid yter maksimalt.
  • AEB (Autonomous Emergency Braking) er et system som automatisk bremser bilen for å unngå farlige situasjoner.
  • LDWES (filskiftevarsler) gir beskjed hvis bilen er i ferd med å skifte fil uten at blinklyset har blitt aktivert.
  • LKAS (Lane Keeping Assist System) er et aktivt system som gjør at man unngår uønsket skifte av kjørebane.
  • BSD (Blind Spot detector) er et radarsystem som overvåker bilens bakdel og varsler om evt kjøretøy i dens dødvinkel
  • RCTA (Rear-Cross Traffic Alert) bruker radar til å varsle om kryssende trafikk bak bilen i ryggesituasjoner
  • SCC (Smart Cruise Control) tilrettelegger for en jevn avstand og fart ift bilen foran uten at sjåføren trenger å røre gass eller brems.
  • Syv airbags.
  • Moderne HID og LED lamper.

 

Interiør og komfort

Det er lagt vekt på å designe ett elegant interiør hvor sjåføren lett kan orientere seg. IONIQs klimakontroll kan settes i en egen effektivitetsmodus hvor ventilasjonstap minimeres og systemet utnyttes bedre. Klimakontrollen kan ikke bare deles i to (dual zone), sjåfør og passasjer, men man kan også stille inn på kun sjåfør og dermed spare ressurser. Isolering i dashbordet, A-og B-stolpene og på gulv, tykkere glass i vinduene og lyddemperne film på frontruten skal sørge for en komfortable og stillegående bilopplevelse.

Infotainment.

For å tilfredsstille kunders forskjellige kommunikasjonsbehov tilbyr IONIQ integrasjon av smarttelefoner for både Apple CarPlay og Android Auto. Det betyr at man kan kontrollere musikk, telefon og navigasjon via bilens skjerm. IONIQ tilbyr også trådløs lading av mobiltelefon etter Qi standard

Første versjoner av IONIC er ventet til Norge høsten 2016.
Kilde: Hyundai

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.