Honda med helt ny Civic

Kategori: Nyheter
Honda med helt ny CivicHonda Motor Europe Ltd. presenterte den helt nye, åttende generasjonen Civic for det europeiske markedet. Denne Civic-modellen er bredere og lavere enn den utgående, men beholder allikevel den følsomme stilen som kjennetegner konseptbilen som ble vist under motormessen i Genève i mars 2005. 


Denne nye modellen blir vist offentlig for første gang på motormessen i Frankfurt i september 2005, og antas å være klar for salg i begynnelsen av 2006.


Civic, som ble presentert for vedren i 1972, har vært igjennom mange utviklingstrinn siden den gang, for å opprettholde sin posisjon som Hondas mest populære bil. Civic svarer for om lag en tredel av Hondas totale salg på verdensbasis. Den nåværende sjuende generasjonen Civic produseres i 11 land og selges på 160 markeder over hele verden.

Den forestående åttende generasjonen Civic gir løfte om revolusjonerende endringer, og vil forsøke å sette nye standarder for den meget konkurransepregede europeiske C-klassen, særlig i det øverste sjiktet.

Konseptbilen som ble vist i Genève røpet Hondas ønske om å gjøre Civic-en mer sporty, følelsesladd og morsommere å kjøre. Nøkkelen til disse attributtene ligger i den kileformede kupeen samt en lavere, bredere og kortere bil.

Lengden er nå 35 mm kortere en forgjengeren, og høyden er senket med 35 mm. Men for å skape en mer dynamisk profil og en C-klassebil som er enda bedre å kjøre, har Honda bestemt seg for å øke bredden med 65 mm samt sporvidden foran og bak med hhv. 34 mm og 45 mm.

Inni bilen har Honda tatt i bruk "Dual Link"-konseptet, der viktig kjøreinformasjon, blant annet kjørehastighet, vises øverst på dashbordet, mens annen informasjon vises nederst. Denne designen lar føreren konsentrere seg om veien samtidig som han eller hun mottar viktig informasjon, noe som understreker bilens brukervennlige og underholdende egenskaper.

Når det gjelder praktisk nytte, kan baksetene vippes opp og danne ytterligere lagringsplass bak i kupeen. Baksetene har dessuten en fiffig funksjon der de legges ned i én bevegelse slik at man straks skaper et flatt oppbevaringsområde. Bagasjerommet har et totalvolum på imponerende 485 liter, takket være bensintankens midtplassering. Når bunnen i bagasjerommet felles ned, avdekkes et lagringsrom under gulvet. Denne fleksibiliteten gir en skjult allsidighet som ikke forventes av en bil med et så sporty utseende.

Man kan velge mellom tre forskjellige motorer: en 1339cc 61kw/83 PS bensinenhet, en splitter ny 1798cc 103kw/140 PS bensinenhet og en 2204cc 103kw/140 PS dieselenhet. Samtlige er utstyrt med sekstrinns manuell girkasse, og nye Honda Civic er dermed den første bilen i C-klassen som har seks gir i alle modeller. Bensinenheten kan også utstyres med sekstrinns automatisk girkasse.

Alle Civic-modeller har ABS-bremser, samt elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) som tilpasser bremsene på alle hjul, for perfekt bremsing og stabilitet. Alle modeller av nye Civic har dessuten elektronisk stabilitetskontroll (VSA) som skal hjelpe føreren med å opprettholde kontroll i svinger, ved akselerering og ved plutselige manøvreringer, gjennom å øke bremsekraften på hhv. de høyre eller de venstre hjulene samt styre choke- og bremsesystem.

Passiv sikkerhet har alltid vært ytterst viktig for Honda. Den nye Civic-modellen har en innovativ setebeltepåminner for passasjerene i baksetet, og begge forsetene er utstyrt med doble beltestrammere. De aktive hodestøttene foran spiller en avgjørende rolle for å beskytte passasjerene mot farlig nakkeslengskade.

Det forventes at nye Civic vil få fem stjerner for sikkerhet ved front- og sidekollisjon, tre stjerner for fotgjengersikkerhet og fire stjerner for barnesikring i Euro NCAP, noe som gjør den til en av de tryggeste bilene i sin klasse, ikke minst med tanke på at den har det korteste overhenget i C-klassen.

Kilde: Honda motor Norway
 
   [ Tips en venn om denne saken ]      [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]


Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.