Frankfurt: Nye Renault Clio

Nye Renault ClioRenault viser tredje generasjon Clio i frankfurt. Med sine 3,99 meter er bilen lengre enn sin forgjenger, noe som gir bedre plass for passasjerer både i tredørs- og femdørsversjonen.  Komforten er bedre takket være den lyse kupéen som virker meget rommelig i en bil i denne størrelsen.

Kjøreglede i fokus
Siden starten er Clio konstruert med kjøreegenskaper i fokus og basert på Renault-Nissan-alliansens B-plattform.  Manøvreringen av bilen er godt balansert med stor hjulavstand, bred sporvidde og lavt tyngdepunkt.  Disse grunnleggende egenskapene kompletteres av modellens avanserte chassis.

Ved lanseringen selges den nye Clio med både bensin- og dieselmotorer.  Bensinmotortilbudet som blir aktuelt for Norge omfatter to 16-ventilers motorer, 1,2 liter på 75 hk og en 1,4 liter på 100 hk, mens dieseltilbudet blir en motor på 1,5 liter (dCi) og her er ikke motoreffekt for Norge bestemt ennå.   

Girkassetilbudet er det samme som for Modus, og de to modellene er de første Renault-bilene med robotisert girkasse som reguleres med spaker bak rattet.

Konstruktørene har sørget for en stillegående bil, noe som gjør bilkjøringen og kjørekomforten enda bedre.  Dette er en egenskap som plasserer Clio på topp i sitt segment.

Sikkerheten sitter i genene
I denne tredje generasjon Clio har Renaults sikkerhetsingeniører vært engasjert på samtlige fronter.  Målet har vært, som for tidligere modellprogram, å oppnå høyeste poeng i Euro NCAPs tester.  Den nye Clio er derfor nøytralt balansert, lettkjørt og har en fantastisk bremseevne.  Som standard har den Bosch ABS-bremser (generasjon 8), eletronisk bremsefordeling (EBD) og panikkbremseassistanse (EBA).  Bilen kan også leveres med ESP, antisladdsystem, som består av en antispinnfunksjon (ASR), understyringskontroll (UCL) og motorbremsregulering (MSR) og Xenon-lys.

Clio er, som Modus, den første bilen i sitt segment som kan leveres med ekstra kurvelys.  Den leveres også med xenonlys med dobbel rekkevidde for å lette mørkekjøringen.  Den passive sikkerheten er utviklet fra Renaults meget omfattende spesifikasjoner på området.  Flere forsterkede, forprogrammerte deformasjonssoner er bygget inn i bilen og disse samarbeider med mekanikken i Renaults passasjersikkerhetssystem.  I systemet inngår åtte kollisjonsputer, inklusive to kollisjonsputer for fører og passasjer i forsetet, belastningsbegrensere og dobbelte beltestrekkere foran.  Det introduseres også et nytt setekonsept midt i baksetet for barn mellom seks og ti år.

Lett å like, billig i drift og snill mot miljøet
Nye Renault ClioNye Clio gjør livet lettere.  Service trengs først etter 30.000 km for bensinversjonen og etter 20.000 km for dieselversjonen.  Den solide konstruksjonen er en garanti for lang holdbarhet og lave driftskostnader.  Dessuten er bilen miljøvennlig - ca. 95 prosent av bilens vekt kan gjenvinnes og den ekologiske konstruksjonen tar hensyn til kommende restriksjoner for tungmetaller.

Renault fortsetter å fornye sine småbiler
Renault er en av de fremste aktørene i det strategisk viktige småbilsegmentet som  utgjør en tredjedel av Europas bilmarked på 5 millioner kjøretøyer.  Med nye Clio, Modus som ble lansert i 2004, og Twingo, som fremdeles selger bra, sikter Renault mot en markedsandel i Europa i nærheten av 11 prosent i løpet av 2005.

Denne fornyelsen av Renaults småbilprogram - som begynte med Modus - har ført til en helt ny organisering av produksjonen.  Fabrikkene i Flins og Bursa har spesialisert seg på hver sin modell og i Dieppe produseres Renault Sport.

Den totale investeringen i Clio-programmet ligger på 953 millioner Euro, hvorav 630 millioner Euro gjelder investeringer i produksjonen.

Norge
Nye Renault Clio er planlagt introdusert i Norge i begynnelsen av 2006. Foreløpig er det litt for langt frem til at importøren Volvo Personbiler Norge AS foreløpig kan si noe definitivt om pris.,

På det norske markedet vil det ved lanseringen bli satset på 1,2 og 1,4 liters bensinmotorer, senere vil det også komme en 1,5l diesel.

Kilde: Volvo Personbiler Norge AS
  
 [ Tips en venn om denne saken ]      [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.