Ford Thunderbird

Ford Thunderbird45 år etter den første Thunderbird gjenopplives den legendariske modellen. Og det med en bil som stilmessig fører tankene direkte til Franklin Q. Hersheys nydelige, minimalistiske 1955-design. 

Han ville ikke høre ordet retrodesign, Fords designsjef J Mays, da han i august i fjor presenterte den nye Ford Thunderbird på Pebble Beach. I 1955 var Ford Thunderbird sammen med Chevrolet Corvette den første amerikanske sportsbil siden Stutz og Mercer på 10-tallet. 

Hadde den gamle Duesenberg, Peerless, Oldsmobile, Packard og Ford-designeren fått leve et par år til, ville Franklin Q. Hershey sikkert på sin entusiastiske måte virkelig satt pris på Mays gjenoppliving av "Tordenfuglen". Gjenoppstandelsen skjer med en virkelig toseter med personlig luksus som tema akkurat som på 50-tallet.

Og selv om Mays ikke ønsker å fokusere på retrodesign, har Ford restaurert tre klassiske T-birds som kunne vinnes av amerikanere som hadde observert en av de tre bilene under førpromoteringen denne sommeren. Alle tre var selvsagt på plass på Pebble Beach som markerte avslutningen på turneen. 

Til stede var også verdens eldste Thunderbird, #5, eid av George Watts, som har hatt bilen i snart 30 år. Thunderbirds klassiske epoke var fra 1955 til 1957 med den originale ideen om en sportslig toseter. Da det ble vedtatt å introdusere den som en fireseter i 1958, forlot Hershey selskapet - og bildesign. Etter hvert utviklet Thunderbird-konseptet seg via Crom Birdene på 60-tallet, Big Bird på 70-tallet med firedørsvarianter, den mindre vellykkede Square Bird på 80-tallet og Super Cupe` på 90-tallet frem til 1997.

Nå skal altså Thunderbird i produksjon igjen. Skjønt produksjon - foreløpig skal bilen selges via postordre. Forvent imidlertid ikke at den dumper ned i postkassen sammen med Ellos-reklame eller andre tilbud fra mer eller mindre seriøse aktører på den arenaen. Den er en del av verdens mest eksklusive julekatalog, Neiman Marcus i USA.

Produksjonsvolumet blir svært begrenset: 200 stykker. Ford forventet at opplaget av den spesialproduserte bilen i sort og sølv skulle være solgt i løpet av to dager. Faktum var at den ble sluttsolgt på to timer!!

I år kan imidlertid amerikanerne igjen gå å kjøpe en splitter ny Thunderbird toseters Roadster for første gang på 34 år!

Fargeutvalget skal tas fra 1955-utgaven, men teknikken er selvsagt helt ny. Ford henter ut stordriftseffektene fra de mange merkene man nå har under sine vinger.

Chassiset er hentet fra Jaguar S-type og Lincoln LS, men det er kortet noen tommer, det er jo en toseter. Motoren er den samme 3,9 liters V-8eren som sitter i Lincoln LS og ventes å utvikle omkring 260 HK. Noe som gir 0 - 100 km/t på omkring 7 sekunder. Ikke det raskeste på markedet, men så er det heller ikke den mest sportslige nykommeren på markedet. Som i 1955 er det fortsatt personal luxury, men tilpasset 2001, det handler om.

 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.