Daihatsu Copen til Norge

Daihatsu Copen til NorgeNå lanseres Daihatsu Copen på det norske markedet. Den kompakte, toseters coupe-cabriolet´en er håndlaget i Japan og byr på unike, nærmest emosjonelle kjøreopplevelser. Med en prislapp på kun 249 900 kroner gjør opplevelsen av å kjøre en ekte toseters kabriolet med sportsbilytelser tilgjengelig for helt nye kundegrupper.

                           Mer... 

  

Den japanske kompaktbilprodusenten Daihatsu Motors Corp. lanserte i 2003 600cc versjon av Daihatsu Copen for det internasjonale markedet. Bilen, som kombinerer avansert teknologi med stilren design, ble umiddelbart en suksess med egne fanklubber på flere kontinenter. Nå er bilen videreutviklet for det internasjonale markedet med venstreratt og en 1300cc motor på 87 hk.

- Bare kompaktbileksperten Daihatsu kunne utforme en bil som Copen. Det elektrisk drevede hardtop'en omformer en coupé til kabriolet på 20 sekunder. Begrepet, "Et Smykke av en Bil", har aldri vært mer treffende enn for Daihatsu Copen. Håndlaget, med en totallengde på kun 344 cm og en totalvekt på 850 kg, fremstår bilen med kun et formål for øye; maksimal kjøreglede. Bilen kunne nesten vært en enseter, for her er det lett å forelske seg med en bil, sier en overstadig entusiastisk Dag Asbjørnsen, direktør for Daihatsu i Norge. I inneværende år forventer han å selge minst 30 Copen, og han har allerede forhåndsordrer på 10 biler.

Motor, miljø og ytelser
Daihatsu Copen er utstyrt med den velprøvde 16 ventilers K3-VE-motoren på 1298 cc med DOCH og DVVT, som yter 64 kW(v/6000rpm) og 120 Nm (v/4400 o/min). Kombinert med Copens kompakte mål og lette vekt gir dette en kraft/vekt forhold som sikrer sportslige opplevelser utover det forventede. Samtidig imøtekommes utslippskravene til Euro4-kravene, og Copen har et forbruk på 0,6 l/mil og et CO2-utslipp på 140 g/km. Copen er samtidig utstyrt med Daihatsus revolusjonerende, intelligente katalysator som sikrer renere utslipp over tid, gjennom en patentert, selvregenerende funksjon. Copen er utstyrt med en femtrinns manuell girkasse, som er utviklet spesielt med tanke på akslerasjon og ytelse.

Daihatsu Copen til NorgeKjøreegenskaper
Copen er utviklet for å maksimere forhold mellom vekt og ytelse, og både det sammenleggbare taket og bagasjerommet er av aluminium. Nøkkelområder i karosseriet er imidlertid forsterket for å sikre et stivere understell, og Copen har en større rigiditet enn sammenlignbare modeller med fast tak. Resultatet er en ypperlig balanse mellom lav vekt og høy stivhet som forsterker den sportslige kjøreopplevelsen.

Copens avanserte hjuloppheng er utviklet i samarbeid med Magna Powertrain i Østerrike, med MacPherson oppheng foran og torsjonsoppheng bak. Sammen med bilens lav vektpunkt og store fjærer både foran og bak, sikres en fabelaktig sporing og svingstabilitet. Gass-støtdempere foran og bak forsterker kjøreopplevelsen ytterligere med en stabil og rask responderende styring. Alt dette sammen med Copens korte akselavstand og et lett, stivt karosseri gir en bil som suger seg til veien og lar deg styre med stor selvsikkerhet.

Daihatsu Copen er utstyrt med Brigdestone-dekk, med dimensjon 165/50R15. For å kunne kjøre bilen på vinteren leveres bilen i Norge i tillegg med spesialdekk fra Brigdestone med samme dekkdimensjon, som må kjøpes sammen med bilen. Svingradiusen er på 4,6 m.

Størrelse og utvendig dimensjoner
Daihatsu Copen har stilrent design, med klare linjer som følger bilen i hele dens lengde. Fronten har et vennlig preg, og har karakteristiske runde lyskastere bygget elegant inn i karosseriet. Hekken særpreges bilen med doble potter og en elegant hekkspoiler. Copen har kompakte utvendige mål, og er 3440 mm lang, 1475 mm bred og 1245 mm høy. Akselavstanden er på 2225 mm og bakkeklaringen er på 105 mm.

Innvendig design / utstyr
Bilen leveres med sportsseter i skinn eller stoff, og har en rekke praktiske løsninger for fører og passasjer. Bilen leveres standard med fireveis regulerbart MOMO-ratt, aircondition, varmeseter, låsbart hanskerom og midtarmlene samt aerodeflektor bak setene. Taket åpnes og lukkes automatisk ved hjelp av en bryter mellom setene. Dette tar ca 20 sekunder. Bil må da stå i ro.

Med oppslått tak (som coupé) har Daihatsu Copen bagasjeromskapasitet på 210 liter (VDA). Som kabriolet er bagasjeromskapasiteten begrenset. Bagasjelokket som er av aluminium har også en avansert låsemekanisme, vanligvis tilgjengelig på langt dyrere modeller: Man presser kun bagasjelokket ned, til en mekanisme automatisk engasjeres og lukker og låser lokket.

Sikkerhet i fokus
Copen har en forsterket kabin med støtabsorberende soner foran og bak. Som beskyttelse mot sidekollisjoner har dørene stålbjelker og tre støtabsorberende plater. Bilen er konstruert og testet for å tåle velt, med forsterket frontrute og veltebøyle bak stolene som standard.

Bilen har to airbager for å beskytte fører og passasjer ved en frontkollisjon. Begge setene har trepunkts sikkerhetsbelte med automatisk stramming og trykkavlastning, for å redusere skadene fra sikkerhetsbelte. Copen har i tillegg et eget kollisjonssystem som automatisk låser opp dørene etter et sammenstøt, samtidig som den kutter bensintilførsel automatisk, slår på innvendig belysning og aktiviserer nødblinken.

Daihatsu Copen har 14 tommers ventilerte bremseskiver foran, og trommelbremser bak. Blokkeringsfrie bremser (ABS) med elektronisk bremsekraftforsterkning (EBD) sikrer optimal oppbremsing ved å fordele bremsekraften på de firehjulene automatisk og forsterker bremsekraften ved nødbremsing. Copen har høytmonterte LED-bremselys bak.

Håndlaget
Daihatsu Copen håndlages på en egen fabrikk, kalt The Expert Centre. Her jobber en stab spesielt utplukket fra Daihatsus andre fabrikker. Under streng kvalitetskontroll er hver eneste Copen et kunstverk - resultatet av enestående håndverk fra dedikerte medarbeidere.

Kilde: Nordisk Bilimport AS

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Kommentarer   

#1 Øystein 28-07-2009 20:12
Og jeg kan kun bekrefte at kjøregleden er enormt god. Har kjøpt et eksemplar av bilen, og har vanskelig med å parkere. Nettopp fordi den er så morsom å kjøre.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.