Andre generasjon Audi Q5 klar for lansering

Den andre generasjonen Audi Q5 vises frem på bilutstillingen i Paris, og vil komme på markedet i begynnelsen av 2017. SUV-en byr på en unik kombinasjon av sportslighet og fleksibilitet som gjør at Q5 nok en gang setter standarden i klassen.

- Med nye Q5 har vi hevet standarden enda et hakk. Blant innovasjonene finner du quattro-systemet med ultra-teknologi, mer effektive motorer, luftfjæring med demperkontroll og en lang rekke infotainment- og assistentsystemer, sier styreleder i Audi AG, Rupert Stadler.

- Vi gleder oss til å presentere nye Q5 for det norske markedet, og til salgsstarten i løpet av høsten. Egenskapene som har gjort bilen til en knallsuksess i vårt marked kjennetegner også den nye utgaven. Samtidig er den lettere og full av tekniske nyvinninger som gjør at du kjenner forvandlingen så fort du setter deg bak rattet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge. 

Designmessig har nye Q5 en stram og sportslig fremtoning. Den rette fronten domineres av singleframe-grillen som kjennetegner alle Audis modeller. I profil gir den distinkte skulderlinjen Audi Q5 en egen karakter, og bakparten domineres av de samme horisontale linjene som fronten – noe som bidrar til at bilen fremstår bred og kraftig.

Nye Q5 er 4,66 meter lang, 1,89 meter bred, 1,66 meter høy og akselavstanden måler 2,82 meter. Vekten har blitt redusert med inntil 90 kilo, avhengig av motorisering, siden forrige modell. Dette er gjort ved utstrakt bruk av høystyrkestål og aluminium i konstruksjonen. 

God plass

Innvendig byr nye Q5 på mer plass enn forgjengeren og nøkkelmålene er blant de ledende i klassen. De horisontale linjene som dominerer interiøret understreker inntrykket av bredde og komfort og med en rekke ulike utstyrsversjoner tilbys kundene mange valgmuligheter når det kommer til farger og materialvalg. 

Baksetene er delt i tre deler, og det er mulig å få Audi Q5 levert med justerbare bakseter. Avhengig av posisjonen på disse varierer bagasjeromsvolumet fra 550 til 610 liter – noe som er 10 liter mer enn den forrige generasjonen.  Med nedfelte bakseter øker volumet til 1550 liter.

Nye Q5 byr på en rekke teknologiske nyvinninger. Bilen kan blant annet leveres med Audis kritikerroste Virtual Cockpit. Dette er en 12,3-tommers skjerm som erstatter de tradisjonelle instrumentene og gir føreren mulighet til å velge mellom to forskjellige moduser. MMI-systemet kontrollerer både virtual cockpit-systemet og de andre infotainment-løsningene. Toppmodellen har også en touch-løsning som minner mye om den man finner i moderne smarttelefoner.

Nye assistentsystemer

Moderne førerassistentsystemer er naturligvis også på plass. Ved hjelp av samspillet mellom disse har man også tatt et nytt steg på veien mot selvkjørende biler. Systemene blir levert i tre forskjellige pakker: Tour, City og Parking.

Adaptiv cruise control (ACC) med køassistent kan ta over noe av styringen i saktegående trafikk. Audi active lane assist hjelper deg med å holde bilen i rett kjørefelt og avstandsvarslingen varsler når du kommer for nære bilen foran. En rekke andre systemer, som Cross traffic assist, parkeringsassistent, hill descent assist og skiltgjenkjenning, er også tilgjengelig. Audi pre-sense city er standardutstyr og vil varsle om fotgjengere og kjøretøy som utgjør en fare. Dersom det blir nødvendig vil systemet også bremse automatisk.

Motoralternativer

Nye Audi Q5 vil i det norske markedet tilbys med tre forskjellige motoralternativer ved lansering, to dieselvarianter og én bensin. 2,0 TDI-motorene leveres i utgaver som yter 163 og 190 hestekrefter. 2,0 TFSI-bensinmotoren yter 252 hestekrefter – samtidig som den har et gjennomsnittlig forbruk på kun 0,68 liter/mil. På et senere tidspunkt vil det også lanseres en 3,0 TDI-motor som yter hele 286 hestekrefter og 620 Nm. 

Modellene med 2,0 TDI og 2,0 TFSI-motor vil også være tilgjengelig i kombinasjon med quattro med ultra-teknologi. Ved å koble fra bakakselen når denne ikke er nødvendig vil man redusere drivstofforbruket. Systemet kan koble akselen inn igjen allerede før den trengs, og på denne måten vil verken kjøreegenskaper eller fremkommelighet bli svekket.

Salgsstart i det norske markedet er november og bilen vil være tilgjengelig hos forhandlerne i begynnelsen av 2017.

kilde: MøllerGruppen

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Nyhetsbrev



Motta HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Fartsbøter

Fartsbøter

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.