Volvo Performance Consept Car

Volvo Performance Consept CarDet blå lynet fra Volvo Personvagnar, Performance Concept Car, har slått ned igjen - denne gang på bilutstillingen i Genéve. Med et av verdens mest avanserte, kontinuerlig regulerbare chassis,
elektronisk styrt firehjulsdrift og en motor på 300 hk viser Volvo Performance Concept Car hvordan en fremtidig bil med topp ytelse kan se ut.


Nye Volvo S60 er den mest sportslige og dynamiske Volvo-sedan som noensinne er laget. Men parallelt med utviklingen av den "vanlige" S60, har et team, bestående av teknikere og designere, arbeidet med en
konseptstudie for å påpeke tekniske løsninger og en design som skal bære videre mot en tenkelig fremtidsmodell med topp ytelser.

- Designmessig har vi villet gi en forsmak på hvordan en slik fremtidig bil fra oss ville kunne se ut, sier Peter Horbury,
designsjef hos Volvo Personvagnar.
- Volvo Performance Concept Car har et subtilt racingutseende som forteller om en forfinet sportslighet.

Den er lakkert i Laserblå metallic, en eksklusiv lakk med såkalt "flop effect", d.v.s. at fargetonen skifter med lyset.
Volvo Performance Concept Car har en ny type spoiler foran med to ekstra luftinntak der kraftige gitre styrer luftstrømmen mot radiatoren og bremsene foran. Gitrene er lakkert i en blank sølvtone. Støtfangeren bak åpner for doble, rektangulære eksosrør, noe som også
markerer det sportslige utseendet. Det gjør også støtfangerens midtseksjon, der man finner igjen den blanke sølvtonen. Også
bunnbjelkene som er trukket ut i form av "finner" på støtfangerne foran og bak, har fått denne sølvtonen, noe som står i elegant kontrast til den laserblå fargen.

Hjulene er hentet direkte fra racing: 19" BBS-felger i magnesium fra Volvo S40 i British Touring Car Championship, utstyrt med dekk i dimensjonen 245/35-19.

Innredningen ånder også av en kombinasjon av sportslighet og foredling: de dypt skålformede setene er kledd i mykt skinn med metalliceffekt, pedalene er av aluminium og instrumentene har en
eksklusiv blå tone.

Under panseret sitter en versjon av Volvo Personvagnars femsylindrede motor på 2435 ccm med effekt 300 hk og dreiemoment 400 Nm. Den kompakte fireakslede manuelle girkassen, også utviklet av Volvo
Personvagnar, har seks trinn.

Det mest interessante ved Volvo Performance Concept Car ser man
imidlertid ikke fra utsiden, nemlig det unike, kontinuerlig regulerbare chassiset som gir en hittil uovertruffet mulighet for å optimere støtdemperne etter førerens ønskemål om komfort eller sportslighet.

FOUR-C (Continously Controlled Chassis Concept), som Volvo Personvagnar kaller systemet, er resultatet av et langvarig samarbeide med Öhlins Racing AB, en av verdens fremste produsenter av
høyteknologiske støtdempersystem.

Det unike ved FOUR-C er systemets evne til å samle inn store mengder informasjon om hvordan bilen beveger seg og ut fra dette, på ekstremt kort tid, regulere støtdempernes dempning.

Annethvert millisekund, altså 500 ganger pr sekund, beregner systemets mikroprosessor hvor hvert enkelt hjul befinner seg, hvilket grep det har etc, og forandrer eventuelt dempningen på hvert enkelt hjul.

Stor mengde informasjon
Den hovedsakelige informasjonen til støtdemperne kommer fra høydesensorer og karosserimonterte akselerometerfølere som måler henholdsvis hjulenes og karosseriets stilling og bevegelser. Også bilens datoriserte datasystem, hos Volvo kalt Multiplex, bidrar med informasjon til støtdemperne. Om føreren f. eks. bremser kraftig når denne informasjonen støtdemperne noen millisekunder innen
bremsebeleggene faktisk griper tak om bremseskiven. Mikroprosessoren i FOUR-C har da regnet ut hvor kraftig bilens
kneling, dens såkalte "pitch", kommer til å bli og stiller ut fra dette inn støtdemperne for å maksimere kontroll og veigrep. Er bremsingen så kraftig at ABS-systemet aktiveres, innstilles
støtdemperne for å maksimere bilens grep mot veibanen. Tilsvarende påvirkning fra kraftig akselerasjon og raske
rattbevegelser tas også "hånd om" av FOUR-C-systemet.

Tre chassisprogram
FOUR-C har tre chassisprogram som velges av føreren ved hjelp av en knapp på instrumentpanelet:
1. Komfort
2. Sport
3. Avansert Sport

Chassisprogrammene er imidlertid ingen faste stillinger. De er mer en måte for føreren å indikere for systemet hvordan hun/han vil kjøre. Skal de reise til hytta med familie og tung last - eller vil de kjøre raskt på svingede veier?
Mellomstillingen, "Sport", er optimert for normal kjøring, med en vel avveiet blanding av komfort og kjøreglede. Ut fra dette kan så føreren velge en av de to ytterstillingene.

- Komfortprogrammet optimerer FOUR-C-karosseriets isolering fra ujevnheter i veien, sier Marcus Rothoff, utviklingsingeniør hos Volvo Personvagnar og ansvarlig for utviklingen av FOUR-C.
Han sammenligner det med at bilen har simulerte virtuelle støtfangere som er opphengt i skyene. "Sky Hook" er det begrep som benyttes i bransjen.

Programmet Avansert Sport endrer bilens karakter:
- Da prioriterer systemet i stedet maksimal kjøreglede og veigrep og
tillater støt og slag for at føreren skal få direktekontakt med underlaget, sier Marcus Rothoff.


Volvo Performance Concept Car er utstyrt med anti-sklisystemet DSTC (Dynamic Stability and Traction Control). Det fungerer som en "hjelpende hånd" slik at føreren kan unngå en skrens. På Volvo Performance Concept Car påvirker valget av chassisprogram i hvilken fase av en skrens som DSTC bidrar til å rette opp bilen.
Anti-spinnsystemet STC (Stability Traction Control) er koblet ut under kjøring med chassisprogrammet Avansert Sport.

Med FOUR-C øker summen av kjøreglede, stabilitet og komfort i betydelig grad. De manuelt styrte programmene gjør det mulig
ytterligere å oppdage og å sette pris på egenskapene hos en bil med topp ytelse - både ved avansert sporty kjøring og på vei til dagligvarehandelen.


Elektronisk styrt firehjulsdrift
Volvo Performance Concept Car er også utstyrt med elektronisk styrt
firehjulsdrift, AWD. Denne er utviklet i samarbeide med en av pionerene på området, svenske Haldex. AWD-systemet er koblet til bilens Multiplex-system. Det innebærer at
det kommuniserer med de øvrige system i bilen for i et hvert øyeblikk å kunne optimere firehjulsdriften, avhengig av kjøresituasjon. Det unike samspillet mellom AWD-systemet, DSTC og FOUR-C gjør at bilen kan få eksakt de kjøreegenskaper man ønsker, fra komfort til avansert
sport.

Det elektronisk styrte AWD-systemet karakteriseres av den ekstremtm raske inn- og utkoblingstiden. AWD-systemets regulerbarhet innebærer at man raskt kan balansere og kontrollere over- og understyring av bilen.
- Her brukes ikke firehjulsdriften først og fremst for fremkommeligheten, men for å gi gode veiegenskaper og stabilitet, sier
Hans Nilsson, prosjektleder for Volvo Performance Concept Car. - Det arbeidet vi har nedlagt i Volvo Performance Concept Car gjør det lettere å velge riktig vei for en eventuell fremtidig modell med topp
ytelser, avslutter han.

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.