Taigun er bare 3,86 meter lang og har
likhetstrekk med Volkwagens minste bilmodeller, men også de større SUVene Tiguan
og Touareg. Taigun er 1,73 meter bred og 1,56 meter høy. Den har en akselavstand
på 2,47 meter, som er mye i forhold til bilens størrelse. Dette gir korte
overheng og tiltalende proporsjoner. Det bidrar også til god innvendig plass og
viser hvordan Volkswagen ser for seg at en kompakt, men avansert, allsidig og
prisgunstig SUV kan være.
Taigun er en fireseter som er utstyrt med en ny 1,0 liters TSI motor med
turbo og 110 hesterkrefter. Bensinforbruket ved blandet kjøring er bare 0,47
liter, og utslippene er beskjedne 110 gram C02. Motoren har premiere i Taigun og
den åpner et nytt kapitel i Volkswagens satsing på små avanserte bensinmotorer.
Motoren utvider spekteret av tresylindrede motorer ved å ha turbo og direkte
innsprøytning. Den har et dreiemoment på 175 nm ved 1500 omdreininger, noe som
gjør at motoren passer utmerket til Taigun i kombinasjon med en sekstrinns
girkasse. Med den nye motoren akselererer Taigun fra 0 til 100 km/t på bare 9,2
sekunder og får en toppfart på 186 km/t.
Taigun er utstyrt med 17 tommers aluminiumsfelger og dekk med dimensjonen
205/50 R17. Den er godt rustet for å håndtere terreng og dårlige veier takket
være høy bakkeklaring og en motor med et høyt dreiemoment. Samtidig er den nye
Volkswagen-modellen designet for et utbant liv. ESC stabilitetsprogram bidrar
til å hindre skrens uansett kjøreforhold.
Den lille SUV´en er kompakt med en utvendig design som er individuell,
logisk og har rene linjer. Markerte hjulbuer og nedre sidepaneler gir bilen et
røft særpreg. Takrails med integrerte LED-lys bidrar til et oppgradert inntrykk.
Fronten viser tydelig familielikhet med Volkswagens SUVer Tiguan og Touareg.
Understellsbeskyttelse i metall er integrert i støtfangerne foran og bak. Hekken
har også fått et utseende som viser likhetstrekk til Tiguan og Touareg.
Baklyktene er bundet sammen med en markert kant under VW-emblemet og over
nummerskiltet. Bakluken er delt i to, slik at bakruten kan åpnes separat mens
den nedre delen kan klappes ned.
Bilens design med stor akselavstand legger til rette for god innvendig
plass. Bagasjerommet er på hele 280 liter som kan utvides til 987 liter ved å
slå ned baksetene. Den høye sitteposisjonen er typisk for en SUV, og stor
takhøyde og god benplass gir høy komfort også i baksetet. Interiørets stilrene
utforming og overflatefinish appellerer til alle som trives med smarttelefon og
nettbredd. Antall funksjoner er holdt på et minimum og de er gjort helt
intuitive. Samtidig er utformingen løst med tanke på å gi størst mulig
romfølelse. Et infotainment system på dashbordet med navigasjon er tilpasset
alle de mest brukte smarttelefonene. Det sporty rattet har tre eiker og er
skinntrukket.
Konseptbilene Volkswagen presenterer kan settes i serieproduksjon, men det
foreligger så langt ingen beslutning om å sette Taigun i
produksjon.