Nissan Gripz Concept: En radikal sports-crossover

Nissan har avslørt en ny konseptbil som viser en ny og innovativ fremtid for bilmerket. Nissan Gripz Concept er utformet av designere i Europa og Japan med kapasiteten og de praktiske funksjonene til en kompakt crossover.

Med spenning og dristighet, takket være det radikale designet og den avanserte hybridmotoren, endrer Nissan nok en gang spillereglene med sin Nissan Gripz Concept. Bilen er et glimt av hvordan fremtidige kompakte crossovere fra pioneren i segmentet kan komme til å se ut. Gripz er utformet som en bil med dobbel personlighet; en bil som både kan håndtere den daglige pendlingen og reise på eventyr i helgene. På samme måte som man sykler til jobben, og deretter tar en skikkelig sykkeltur med adrenalinkick når arbeidsdagen er over, kan også føreren av Nissan Gripz Concept takle bykjøringen i ukedagene før han/hun reiser på fjelltur i fritiden.

Inspirasjon

Selv om den har samme avtrykk som en kompakt crossover er Nissan GRIPZ Concept silhuetten til en sportsbil med hevet kjørehøyde, utstyrt for å erobre mer utfordrende kjøreforhold. Resultatet er en hyllest til én av Nissans første "crossover" - den ikoniske Safari Rally-vinnende Nissan 240Z. På 1970-tallet ble disse sportsbilene utviklet på nytt ved hjelp av erfaringen fra Nissans 4x4-utvalg for å utfordre de krevende forholdene på Californiahalvøya, de åpne slettene i Kenya, Uganda og dagens Tanzania. Disse rallybilene hadde hevet kjørehøyde, forsterket oppheng og en matt svart finish på panseret og bakluken i kontrast til en dyp rød-oransje karosserifarge. Nissan 240Z-bilene var et bevis på at sportsbiler ikke måtte være lave for å være morsomme å kjøre. Nissan Gripz Concept beviser dette på nytt ved å integrere Nissans ekspertise innen crossovere, 4x4-modeller og sportsbiler sammen med den nye generasjonen elbilmotorer.

Drivlinjer
Nissan Gripz Concept er ustyrt med elbilteknologi basert på serie-hybrid systemet "Pure Drive e-Power. En effektiv bensinmotor brukes til å drive elmotoren som finnes i Nissan LEAF. Drivlinjen kombinerer Nissans ulike kontrollteknologier fra mange års erfaring med utvikling av elbiler. Konfigurasjonen leverer stillegående, smidig, rask og lineær akselerasjon med høy effektivitet. Dette gir Nissan Gripz Concept en smidig, raffinert og oppkvikkende kjøreopplevelse med enestående drivstoffeffektivitet.

Design
Nissan Gripz Concept er mer å regne som en designidentitet enn en erstatning for en eksisterende modell, selv om den har designdetaljer fra Nissans nye designspråk «emosjonell geometri». Crossover-konseptet integrerer fire viktige designelementer som først ble sett i Europa på Nissan Sway, én av stjernene under bilutstillingen i Genève 2015. Akkurat som på Sway har GRIPZ en V-motion grill, boomerangformede lys foran og bak, flytende tak og en forhøyet C-stolpe. Men her slutter også likhetene. Mens Sway er ment som en mulig kompakt stasjonsvogn, er Nissan GRIPZ Concept en helt annen type bil. "Nissan var banebrytende for ideen om en kompakt crossover, og dette gjenspeiler den enorme populariteten til både Qashqai og Juke, og den økte veksten i markedssegmentet. Andre bilprodusenter prøver nå å komme opp på samme nivå" "Nissan Gripz Concept blir ikke blir sett på som en direkte erstatning for noen av disse to modellene, men den viser hvor ekstrem en kompakt crossover kan være," sa Shiro Nakamura, Senior Vice President og Chief Creative Officer. Eksteriøret på Nissan Gripz Concept ble skapt ved et samarbeid mellom Nissan Design Europe i London og Nissan Global Design Center i Japan, og konseptbilen har et «emosjonelt geometrisk» karosseri som viser de sterke kontrastene med de dynamiske, stramme, men allikevel skarpe linjene.

Dobbel personlighet
Konseptbilen er delvis inspirert av en racersykkel der en karbonramme ligger over karosseripanelene, akkurat som en panserbeskyttelse. Karbonelementene vises i designet og fremhever blant annet boomerangformen som skaper forkanten på framdørstrukturen. Gripz har fire dører - dype V-formede framdører som svinger ut og opp når de åpnes, og et par bakhengslede halvdører bak. Konseptbilen har ingen B-stolpe, noe som gjør det enkelt å sette seg inn i 2+2 interiøret. Fronten domineres av Nissan V-motion grill som er montert lavt og er omkranset av rektangulære frontlykter med fjernlys og nærlys.

Et frontmontert kamera integrert i frontlyktene registrerer hele kjøreturen, akkurat som et hjelmkamera som brukes av syklister. Ved hjelp av live feed kan bilkjøringen vises over hele verden, og lar venner følge bilkjøringen på datamaskinen, nettbrettet eller smarttelefonen i sanntid. De boomerangformede kjørelysene er plassert rett over frontlyktene, over forskjermene, og viser grensen mellom det matte svarte panseret og den rød-oransje karosserifargen. Den samme mattsvarte fargen finner du også på de forlengende hjulbuene, den hevede, trekantformede sidelisten , og på A-stolpen som leder til det flytende taket. Taket har et sentralt, skinnende panel med Bullet Grey-fargede komposittpaneler på hver side over seteplassene. Disse innsnevres bak på bilen og avslutter ved baklysene, som gjenspeiler de boomerangformede kjørelysene foran og dekker 3/4 av bilens bakpart. En dramatisk avstumpet, mattsvart K-tail gir konseptet en "codatrunca"-effekt, mens det sitter to forkrommede, trapesformede eksosrør under bakluken. De 22" 3-eikers alufelgene er også inspirert av racersykler, og de lette, men allikevel slitesterke høytrykksdekkene er spesialkonstruert for konseptbilen av Bridgestone. Den røde og hvite grafikken på sidene finnes også på rattet. Eksteriøret ble laget i Europa og et dedikert team basert i Japan designet interiøret. Funksjonell design preger både eksteriøret og interiøret. Med en blanding av matt grå og dyp rød-oransje farger fremhever interiøret bilens Tour de France-inspirasjon med rør, skulpturerte bøtteseter og funksjoner med den samme beskyttende effekten man ser på eksteriøret. Setene og midtkonsollen er også inspirert av sykler, og dørhåndtakene er formet som sykkelsetene på en racersykkel. Det 3-eikers rattet er en tro kopi av felgene med den spesielle grafikken på dekkenes sidevegger. Akkurat som Nissan Sway Consept og nylige produksjonsbiler, har Nissan Gripz Concept et "glidende vingeformet" instrumentpanel. Dette elegante designet kombinerer kraft og enkelhet, og gjenspeiler konseptets etos.

 "Hvilken påvirkning dette konseptdesignet har på neste generasjon crossovere fra Nissan gjenstår å se, men vi er spente på reaksjonene under bilutstillingen i Frankfurt," la Nakamura til.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Nyhetsbrev



Motta HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Fartsbøter

Fartsbøter

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.