Land Rover LRX Consept

Land Rover LRX ConseptPå bilutstillingen i Detroit i januar viser Land Rover sin LRX Consept - en dristig utvikling av Land Rovers design - men som fortsatt umiskjennelig er en Land Rover. En fristende, høykvalitets og mer kompakt 4x4, som utvider definisjonen av Land Rovers bruksallsidighet.

                                                                 
              Mer... 


Land Rover presenterer en fremtidsvisjon på den internasjonale bilutstillingen i Detroit som åpner for publikum 16. januar 2008, med verdenspremiere for LRX Concept - en dristig utvikling av Land Rovers design, som indikerer at merket vil bevege seg inn på nye markedsområder. Likevel er Land Rover absolutt lojal mot merkets kjerneverdier, og forbereder seg samtidig på å feire sin 60-årsdag i 2008.  LRX Consept er 3-dørs, har kompakte dimensjoner, lavere vekt og bærekraftfokuserte teknologier, og er et klart svar på behovene til en verden i forandring.

Med LRX Consept demonstrerer Land Rover sin besluttsomhet om fortsatt å være aktuell i markedet og samtidig fremtidsrettet - med nye teknologier, lettvekts-konstruksjoner og miljøansvarlige materialer. Det fremheves ved LRXs høykvalitetsprofil  og presisjon i gjennomføringen, og ved nitid detaljfokusering.

"LRX concept formidler et tydelig budskap om at vi tar bærekraftighet på alvor, samtidig som vi er overbeviste om merkets fortsatte aktualitet og tiltrekning", sier Phil Popham, Land Rovers administrerende direktør, "LRX er på alle måter en Land Rover, men det er samtidig en veldig annerledes Land Rover."

quot;LRX har umiskjennelig Land Rovers design og den bruksallsidigheten som man forventer av en Land Rover" fortsetter Phil Popham, "den tar med seg de essensielle Land Rover verdiene inn i en ny del av markedet, hvor den vil være ett av de reneste kjøretøyene i klassen. Dette er Land Rovers måte å bekrefte merkets ansvarlige tilnærming til fremtidig produktutvikling. På dette stadiet er LRX et rent konsept, formgitt og konstruert for å hjelpe oss til å utvikle vår tenkning samtidig som vi måler publikumsreaksjonene. Dette er en enormt spennende retning å ta" avslutter Popham.

Kompakt, førsteklasses kvalitet
LRX er beskrevet som en cross-coupé, og utvider på en dramatisk måte det handlingsrommet Land Rover hittil har beveget seg i. Selv om den er mindre enn Freelander 2, befinner LRX seg i den øvre delen av markedet, designet og utstyrt for å appellere til nye kunder i luksusklassen - de som ønsker mange av fordelene som følger med en 4x4 og den visuelle tilstedeværelsen av en større bil, men i en mer kompakt utgave.

LRX er den første helt nye Land Rover som er vist etter at Gerry McGovern ble selskapets designdirektør, og er en naturlig utvidelse av Land Rover-serien, samtidig som den bidrar til å definere en helt ny bilklasse. Dens mange gjenkjennelige Land Rover design-signaler inkluderer en dristig ny tolkning av det muslingformede motorpanseret, takets linjer og den solide plasseringen på veien, med 'ett hjul i hvert hjørne'.

"LRX har en form som er oppstått gjennom en sterk lidenskap for merket, men den er forskjellig, aktuell, engasjerende og spennende - fordi Land Rover aldri har bygget ordinære biler", sier Gerry McGovern, "LRX har en høyst attraktiv identitet, og utseendet peker klart på bilens egenskaper, samtidig som den tydelig fremhever vår fremtidsrettede filosofi. Det er en Land Rover som vil føle seg hjemme både i Bond Street og på Fifth Avenue, men som slett ikke har noe imot å få skitnet til hjulene sine.

Den kompakte størrelsen er en av dens sterkeste sider. Den vil appellere til enhver som ønsker fleksibiliteten til en smidig 4x4 og det omdømmet som følger med Land Rover-navnet. I tillegg har lavere vekt og redusert luftmotstand, som følge av den smalere fronten, bidratt til redusert drivstofforbruk og dermed redusert utslipp av CO2.

LRX Concept benytter også intelligent motorstyring og andre teknologier som først ble vist på Land_e concept i 2006. Ytterligere detaljer om LRXs drivlinjer og bærekraftige teknologier vil bli offentliggjort på Detroit-utstillingen.

Land Rover LRX ConseptUtvidet kapasitetsbredde
LRX kan beskrives som en overgang fra tradisjonell SUV til en crossover, med et mer personbillignende utseende og med dynamiske egenskaper som går mer mot veiegenskaper og det sportslige. Men samtidig som karakteren preges av fremragende smidighet, gode veiegenskaper og ytelser, gir LRX også løfter om de bredeste egenskapene i klassen. For å oppnå dette har den firehjulsdrift og Hill Descent Control, og en spesialutgave av Land Rovers kritikerroste Terrain Response-system, som optimaliserer veigrepet under vanskelige kjøreforhold, som isete veier, vått gress, grus og snø. Men for å reflektere LRXs orientering mot veien, er Terrain Response gitt en ny "Eco"-innstilling for bykjøring, med lavere utslipp av CO2.

LRX er designet helt og holdent hos Land Rover, drevet av en lidenskap om å skape en bil som representerer Land Rovers fremtidige tenkning. Den har en meget dynamisk profil, med et klart fall i den flytende taklinjen og muskuløse skuldre som løper langs hele bilen, understreket av hoftelinjen. Glasset  omslutter bilen rundt det hele, uten synlige stolper, noe som skaper en dristig, grafisk design. Den arkitektoniske strukturen på bilens øvre del kan sees gjennom vinduene og taket.

Å skyve hjulene helt ut i hjørnene bidrar til å gi bilen et besluttsomt preg, og utformingen av fronten er et kraftfullt uttrykk for Land Rovers identitet. Det er også en ny tolkning av Land Rovers tradisjonelle muslingformede motorpanser, særpregede frontlykter, skråstilte retningslys foran og bak og diskréte ventilasjonsdyser på sidene. LRXs hjulkasser er brede, men mykt integrerte, med 20-tommers lettmetallfelger.

De omhyggelig skulpturerte hjørnene reduserer bilens visuelle overheng foran og bak. Med den perforerte todelte grillen, dørhåndtakene skjult i bilens skuldre og grafiske detaljer "banket inn" i de myke karosserioverflatene fremfor å ligge utenpå, er LRX elegant, men samtidig både karakteristisk og unik.

Land Rover LRX ConseptUlastelig interiør preget av luksus
Interiøret på LRX Concept demonstrerer klart hvordan en kompakt Land Rover fortsatt kan være rommelig, praktisk og fleksibel - og meget avansert. Den presist utformede kupéen byr på en kombinasjon av mykt skinn i brunt og mørk sjokoladebrun farge, med detaljer i polert aluminium.

Arkitekturen på midtkonsollen gjenspeiler LRXs dynamiske sportslighet. Det samme gjør det karakteristiske kompasshuset over instrumentene. Det elektroniske displayet bruker "flytende" LCD-grafikk for å skape et tredimensjonalt uttrykk som kan personifiseres for forskjellige sjåfører, og samtidig interaktivt med LRXs berøringsskjerm.

Instrumentgrafikken presenterer data 'lagvis' avhengig av hvor viktig informasjonen er til enhver tid. Dermed vil sjåføren få maksimum relevant informasjon med et minimum av distrahering. Ved behov vil informasjonen veksle mellom instrumentpanelet og berøringsskjermen. Og som et ytterligere eksempel på LRXs personlige karakter, kan de forskjellige kjøreinnstillingene kombineres med endringer av bakgrunnsbelysningen i kupéen - grønn for økonomi, rød for sport og blå for standard.

Intelligent bruk av plass
Selv om LRX er kompakt, har intelligent utnyttelse av plassen gjort den imponerende rommelig, og mange smarte designløsninger maksimerer den praktiske funksjonaliteten. En ekstra berøringsskjerm gir full interaktivitet og kontroll med LRXs iPhone dockingstasjon. På hver side av den horisontalt delte og elektrisk betjente bakluken finnes det avtagbare og effektjusterbare høyttalere, samt en dockingstasjon for iPod. Her er også en kjøleboks og flaskekjøler som kan festes på den nedre delen av bakluken. Det finnes dessuten integrerte koppholdere i aluminium mellom to polstrede seter, som er en ny vri på den tradisjonelle Land Rover 'bakluke-lunsjen'.

Hver liten interiørdetalj kombineres for å maksimere både faktisk plass og følt plass. Det gjennomsiktige taket støttes av en edderkoppramme som går inn i A-stolpene. De bakre stolpene har glassdekte åpninger som øker sikten samtidig som de skaper et lysere og luftigere interiør.

LRXs særegne seter "flyter" på individuelle sokler og har et åpent rammeverk som forsterker følelsen av et lett og luftig interiør - samtidig som det skaper ekstra oppbevaringsplass. Den smarte, elektrisk drevne mekanismen for justering av seteryggene bidrar til interiørfleksibiliteten og skaper et stort og flatt oppbevaringsområde ved behov, komplett med flere surrekroker. Det romslige bagasjerommet og muligheten for å utnytte hele bilens lengde, gjør det også mulig å frakte sykler, ski og surfbrett.

"Fleksibel lastekapasitet er en fundamental del av LRX" sier Gerry McGovern.  - Med denne bilen har vi tolket Land Rovers begrep "bruksallsidighet" til å handle mer om fleksibilitet enn om ultimate offroadegenskaper. Det innfrir behovene til de nye kundegruppene vi tror vil føle seg tiltrukket av en bil som dette. De vil ikke bare sette pris på LRXs fleksibilitet, men også oppdage at dette er en bil hvor plassutnyttelsen er gjennomført med optimal presisjon.

Bærekraftig produktdesign
Strukturen på setene og instrumentpanelet er elegante nok til å kunne vises frem - en ny tilnærming Land Rovers designere har valgt for å redusere bilens vekt. Et annet eksempel er at man har skiftet ut glassene i sidevinduene og taket med polykarbon, som er ca. 40% lettere.

Selv valget av høykvalitets interiørmaterialer gjenspeiler Land Rovers tanker om bærekraftighet, der for eksempel planter er brukt for å farge skinnmaterialene (kromfritt betyr også enklere resirkulasjon), omfattende bruk av aluminium (både lav vekt og enkel resirkulasjon), og tepper laget av fibre fra bærekraftige kilder. De luksuriøse, vaniljefargede "semskede" dørpanelene og taktrekket er laget av brukte, resirkulerte plastflasker.

"Vi er fast bestemte på å gjøre bærekraftighet til et nøkkelelement i våre fremtidige produkter og i måten vi driver vår virksomhet på. Samtidig vil vi satse på biler med sterk følelsesmessig appell som også innfrir våre kunders praktiske behov", sier Phil Popham, " - Ingen enkel teknologi gir svaret på bærekraftighet gjennom hele kjøretøyets levetid, men LRX Concept trekker sammen noen av de fremtidsidéene som interesserer oss, inn i en bil vi tror representerer en spennende vei fremover for Land Rover."

Kilde:Land Rover

 [ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

 

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.