GM Hy-wire

Tenk å ikke ha motor, ikke instrumentpanel eller fotpedaler foran seg. Bare en sikker, åpen cockpit med utsyn fra gulv til tak. Det som å sitte i en hagestue med glassdører. Hy-wire er et nytt konsept som fritar designere fra å ta hensyn til motorpanser og andre tradisjonelle innretninger. General Motors viser Hy-wire, verdens første kjørbare bil som kombinerer brenselceller med Drive-by-wire, på den internasjonale bilutstillingen i Paris 26. september. GM Hy-wire rommer detaljer fra fremtidsbilen AUTOnomy som ble vist på den internasjonale bilutstillingen i Detroit i januar i år og i Genève i mars.

Drive-by-wire betyr at bilens styring, bremser og andre systemer styres elektronisk i stedet for mekanisk. GMs øverste sjef, Rick Wagoner påpeker: - Det at vi har utviklet denne bilen til en kjørbar versjon i løpet av bare åtte måneder, viser hvor sterkt GM satser på denne nye teknologien. Globalt samarbeid GM regner med å ha effektive og økonomiske brenselcellebiler på markedet innen utgangen av dette årtiendet. Alle elementer og styreenheter til bilens fremdrift er bygget sammen i en 20 cm tykk chassisbunn, som ligner et skateboard. Denne kompakte konstruksjonen gir god plass til fem og deres bagasje. Det er ingen motor foran og ingen pedaler, bare en enhet som man kaller X-drive. En enhet som man kan plassere til høyre eller venstre på bilen.

Hy-wire er resultatet av et globalt samarbeid. GMs designere og ingeniører i USA utviklet chassis og karosseri samt det elektriske systemet. Ingeniører ved GMs forsøksanlegg i Tyskland integrerte brenselcellesystemet, som er det samme som i HydroGen3. De amerikanske designerne arbeidet dessuten tett sammen med designere fra Bertone i Torino, hvor selve karosseriet ble bygget. Drive-by-wire systemet er utviklet via det svenske firmaet SKF Group i Holland og Italia. "Personlige" biler Kombinasjonen brenselceller og Drive-by-wire åpner for nye muligheter for å skreddersy bilen etter personlige ønsker. Teknikken gjør det mulig å skape en helt ny type bil, som er miljøvennlig samtidig som den gir kjøreglede, sikkerhet og frihet til personlig uttrykk, og det nye "skateboardchassiset" gir designerne et utall muligheter til å skape ulike karosserier.

Hy-wire er en luksusbil i den forstand at det er luksus å ha mye plass og god utsikt. Bilen lever opp til de kravene man stiller til en europeisk sedan. Det gir naturligvis stor frihet at det ikke finnes noe motorrom og at bilen er meget åpen hele veien rundt. Dette for å vise at konstruksjonen åpner for en lang rekke designmuligheter. For å gjøre det mulig å se detaljene i den radikalt nye konstruksjonen, er noen av panelene foran og bak laget av glass. Man kan se gjennom hele bilen. Mange deler av glass og det at det ikke finnes et motorpanser, gir selvfølgelig føreren godt overblikk over veien foran. For å styrke dette inntrykket, er også seteryggene åpne. Føreren kan bremse eller akselerere med høyre eller venstre hånd ved å dreie eller trykke på noen håndtak. Styringen foregår med opp- og nedadgående bevegelser av de samme håndtakene.

Forhjulstrekk En elektrisk monitor registrerer bilens systemer, og dette elementet kan skyves fra side til side, slik at man selv kan bestemme hvor i bilen man vil sitte. Chassiset er av aluminium og koblet til fiberglasskarosseriet via ti punkter, sammen med en enkelt elektrisk kobling.


Brenselcellestabelen, som konstant leverer 94 kilowatt, er plassert bak i chassiset. Dette er 18 cm tykt i endene og 28 cm på midten. Den elektriske motoren er koblet til forhjulene og montert mellom disse. Hy-wire veier 1 900 kilo med 20" dekk foran og 22" bak. Med alle elementer samlet i én enhet får man et lavere tyngdepunkt. Det gir god sikkerhet og fine kjøreegenskaper. Det lave tyngdepunktet gjør det mulig å bygge ganske høye karosserier. GM var den første bilfabrikken som kunne presentere en kjørende brenselcellebil. Det skjedde på slutten av 60-tallet. I 1998 etablerte GM Global Propulsion Center (GAC) med avdelinger i Rochester, New York, Warren i Michigan og Mainz-Kassel i Tyskland. I tillegg åpnet GM i juli i år et forsøkssenter i Honeoye Falls, New York. Her sikter man på å gjøre den nye teknologien salgbar. Siden 1998 har man forsket på brenselceller med en bemanning på 200 teknikere, nå økes dette antallet med 100, alle i den nye salgsorienterte avdelingen.

Kilde: Opel

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.