Frankfurt: Citroën ny konseptbil

Citroën med ny konseptbilPå den Internasjonale Bilutstillingen i Frankfurt 2005, presenterte Citroën en konseptbil som gir en ny dimensjon til kategorien biler "Grand Tourissimo". Den nye C-SportLounge utmerker seg ved sitt spesielle navn og sin originale design.


Bilen har kraftige, aerodynamiske linjer og et cockpit-inspirert interiørdesign som skal gi kjøreglede for fører samt komfort og velvære for tre passasjerer.  C-SportLounge er trendy, og kombinerer en sportslig, dynamisk karakter med høy komfort ombord i bilen.

Den brede sporvidden og de buende linjene langs bilsiden gir C-SportLounge et kraftfullt utseende, mens flytende linjer og det lange taket sørger for at bilen får et aerodynamisk uttrykk.  Det er spesielt lagt vekt på å redusere luftmotstanden, hvilket har resultert i en luftmotstandskoeffisient på 0,26.  Fronten er markert med et bredt luftinntak og hovedlyktene har en langstrakt form.  Frontruten er plassert godt fremme på karosseriet, den strekker seg helt opp til soltaket og glir over i dette i en  ubrutt  linje. De store glassflatene gir optimal sikt og slipper mye lys inn i kupeen.

Interiøret i C-SportLounge er luksuriøst.  Det er designet for at fire personer skal sitte komfortabelt, og bilen er som skapt for lange utflukter.  Atmosfæren i kupeen er en harmonisk blanding av edle og bearbeidede materialer, mens førerplassen har fått en mer "mekanisk" styling.  Bakdørene åpner seg i motsatt retning, og gjør inn- og utstigning overraskende lett i en bil av denne typen.  Bagasjerommet er stort og gir plass til bagasje for lange reiser. 

Førerplassen er inspirert av flydesign, og kjøreglede har stått i fokus ved konstruksjonen av denne konseptbilen.  Sjåfør så vel som passasjerer vil føle at de sitter i en flycockpit.  Dette inntrykket blir forsterket av den spesielle utformingen og plasseringen av instrumentene.  Førerplassen er hevet, samt at førersetet og midtkonsollen er bygget tett sammen, slik at den automatiske girkassen og betjeningen av klimaanlegget er lett tilgjengelig, uavhengig av hvordan sjåføren har justert førersetet i lengderetningen.  Alt er lagt til rette for at føreren skal ha den beste muligheten for å konsentrere seg om veien.  Rattet har fast nav og sentralt plassert betjening, og det er hendler for girskift like bak rattet.

Kilde: Pressemelding CITROËN NORGE AS

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.