Ford GT40

Ford GT40GT40 den legendariske bilen som ble brakt til livet av Henry Ford II forandret prestasjonsbilens historie, blir vekket til live igjen i en ny moderne bil som igjen tenner Fords tanker om følelse, ytelse og fart.Det nye høy ytelses conseptet er inspirert av bilen som brølte inn i hjertene til enhver bilentusiast overalt i 60 årene.

Framskjermene kurver over 18 tommers hjul og Goodyear dekk med hvit bokstavmerking og bakhjula med 19 tommers dekk. Bremsene er utstyrt med seks stemplete calippere fra Alcon.


Motoren en midtmontert hel Amerikansk V8er fra Fords modul motor familie. MOD 5,4 literen.
V8 i GT40 consept innebærer aluminium fireventilerte topper, smidd veivaksel, aluminium stempler med en "supercharger" eller kompressor på Norsk. Til sammen utgjør dette 500 Hk og 677 Nm dreiemoment i en sekstrinns RBT manuell gearkasse med bakhjulsdrift.

Ford skal starte serieproduksjon basert på konseptbilen Ford GT40, som ble vist for første gang på bilutstillingen I Detroit i januar. Det bekrefter Bill Ford, leder for Ford Motor Company. Bilen vil bli en av stjernene i feiringen av Fords 100-årsjubileum i 2003. Produksjonsvolum, tekniske spesifikasjoner, priser og navn på produksjonsmodellen vil bli offentliggjort på et senere tidspunkt, men det forventes at det vil bli bygget 100 eksemplarer i 2003. Den kommende GT40 vil slutte seg til Thunderbird, Mustang og Forty-Nine Concept som en del av Fords "Levende Legender"-serie.  Nye GT40 er 45 cm lenger og 10 cm høyere enn originalen. For øvrig var det bilens høyde som i sin tid ga den navn. Den var 40 tommer høy, som ble til GT40.

Ford GT40

På 1960-tallet vant den opprinnelige GT40 24-timersløpet på Le Mans fire år på rad, i 1966, 1967, 1968 og 1969. I alt ble det bygget litt over 100 eksemplarer av bilen, hvis tilblivelse hadde  én overordnet målsetting: Å bryte Ferraris hegemoni innen europeisk sportsbilracing - noe den også gjorde med ettertrykk.

Spesifikasjoner:

Construction
Aluminum spaceframe, unstressed composite body

Dimensions
Length: 181.6 in (4613 mm)
Width: 76.8 in (1950 mm)
Height: 43.5 in (1106 mm)
Wheelbase: 106.7 in (2710 mm)
Track width, front: 64.4 in (1636 mm)
Track width, rear: 65.0 in (1650 mm)

Engine
5.4-liter, DOHC 32-valve, supercharged and intercooled MOD V-8
Aluminum block and heads
Horsepower: 500 @ 5250 rpm
Torque: 500 lb-ft @ 3250 rpm
Bore: 3.55 in (90.2 mm)
Stroke: 4.17 in (105.8 mm)
Compression ratio: 8.5:1
Horsepower/liter: 88.9
Fuel requirement: 91 octane
Fuel capacity: 28.4 gallons

Transmission
RBT 6-speed transaxle
Ratios:
1st 2.86:1
2nd 2.06:1
3rd 1.47:1
4th 1.18:1
5th 0.958:1
6th 0.740:1
Reverse 2.86:1
Final drive ratio: 4.22:1, limited slip

Suspension
Front: Unequal-length control arm, push-rod/bell-crank system with longitudinal/horizontal spring-dampers
Rear: Unequal-length control arm, push-rod/bell-crank system with longitudinal/horizontal spring-dampers

Brakes
Alcon 6-piston monoblock calipers
Ceramic-based "Ceratec" friction material, 11.5 in2 (74 cm2) per pad
Cross-drilled Alcon discs, 15.0-in (380 mm) diameter, 1.5-in (32 mm) width; 48 curved-vane design for enhanced cooling, lightweight aluminum hats

Wheels and Tires
Front Rear
Wheels: 18" x 8" 19" x 10"
Tires: 245/45R18 285/45R19

Kilde: Ford

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.