BMW Konseptbiler i3 og i8

BMW Konseptbiler i3 og i8Den lille i-en er BMWs nye undermerke for spesielt klima- og miljøvennlige modeller. Merkets to første representanter er elbilen i3 og hybridmodellen i8 - med e-drift og "range extender".
Begge modeller er utviklet fra "scratch", med avansert teknologi og eksotiske byggematerialer.

Kompakt bybil

i3 er først og fremst tiltenkt livet i storbyen. Kraftkilden er en 125 kW elektromotor med strømforsyning fra en stabel litium ione-batterier. (125 kW tilsvarer 170 HK.)

Det maksimale dreiemomentet på 250 Nm er tilgjengelig helt fra start. Drivkraften overføres til bakhjulene vi en ettrinns gearkasse.

i3 når fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 150 km/t.

Motor, batterier og drivverk er plassert i en egen modul under passasjerkabinen. BMW har gitt den betegnelsen Drive-modul, mens kabinen omtales som Life-modul. Sistnevnte er fremstilt av kullfiberarmert plast. Drive-modulen er laget av aluminium.

BMW Konseptbiler i3 og i8

Grønn superbil

i8 er utviklet fra konseptbilen Vision EfficientDynamics. Bilen som skal vises i Frankfurt har en 96 kW (131 hesters) elektromotor, understøttet av en tresylindret turbodiesel med 164 kW (223 HK). Samlet ytelse er altså 260 kW (354 HK). Maksimalt dreiemoment er 550 Nm.

BMW Konseptbiler i3 og i8

Også i8 har begrenset toppfart - men denne gang på gjengse 250 km/t. Akselerasjonen fra 0 til 100 er unnagjort på 4,6 sekunder.

Etter premieren i Frankfurt vil begge modeller gjennomgå et omfattende testprogram. Salget starter ikke før i 2013.

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.