Audi prologue Avant

På bilutstillingen i Los Angeles i fjor høst viste Audi konseptbilen "Audi prologue" - en forsmak på Audis fremtidige designspråk, den gang utformet som et stor coupé. Bare fire måneder senere vises en ny variant, "Audi prologue Avant"

Den store stasjonsvognen kombinerer dynamikk, form og funksjon, Med en lengde på 5,11 meter og en bredde på 1,97 meter er "Audi prologue Avant" en voluminøs bil. Samtidig er proporsjonene både sportslige og elegante. Linjene er skarpe og silhuetten preges av flere former og kurver enn på dagens stasjonsvogner fra Audi.

Skarpe linjer Interiøret
i "Audi prologue Avant" preges, som eksteriøret, av skarpe horisontale linjer. Infotainment-skjermene er integrert i dashbordet på helt nye måter og fremstår nå som en langt større del av fører- og passasjermiljøet foran. Infotainment-systemet har nye "touch & swipe"-funksjoner som blant annet tillater at passasjeren foran kan sende navigasjonsdata etc. fra sitt store panel til sjåførens panel. Nytt er også at flere av panelene benytter OLED-teknologi, det gir et ekstremt skarpe og presise bilder og animasjoner.
 455 hestekrefter
Drivlinjen er hentet fra kommende Audi Q7 e-tron quattro, men i "Audi prologue Avant" har effekten blitt enda noe høyere. Det betyr at plug-in hybriden har en total effekt på 455 hk og et dreiemoment på 750 Nm. 3.0 TDI-motoren har 353 hk, mens den elektriske motoren bidrar med opp til 100 kW. Kreftene fordeles til quattro permanent firehjulsdrift gjennom en tiptronic automatgirkasse. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 5,1 sekunder og toppfarten er sperret på 250 km/t. Chassiset til konseptbilen er utstyrt med adaptiv luftfjæring og dynamisk firehjulsstyring. Dermed kombineres komfort, sportslighet, kjøreegenskaper og stabilitet på et nytt nivå. Den elektriske rekkevidden er 54 kilometer. På samme måte som i kommende Audi Q7 e-tron quattro er det dermed mulig å kjøre elektrisk store deler av hverdagen, mens man ikke har noen rekkeviddebegrensning for lengre kjøretuer takket være TDI-motoren. Oppgitt forbruk etter gjeldene testsyklus (NEDC) er 0,16 l/mil. Det tilsvarer et C02-utslipp på 43 g/km.
Induksjonslading
"Audi prologue Avant" er også klar for induksjonslading, en teknologi det stadig jobbes mer intenstivt med. Induksjonslading betyr at ladbare hybrider og øvrige elbiler kan lade trådløst på bestemte steder. Bilen parkeres over spole av ledende materiale som skaper et vekslende elektromagnetisk felt. I bilen sitter en annen spole, som tar opp magnetfeltet og omdanner energien til elektrisk strøm.

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.