×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Får ikke start på Hiace 1977

  • Ånen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #6544 av Ånen
Får ikke start på Hiace 1977 opprettet av Ånen
Hei jeg har en gammel toyota Hiace pickup av den gamle sorten, 1977 bensin motor 1.6L. Den har stått lagret på tørt et tørt sted de siste 15 årene og tenkte endelig vi skulle prøve å få start på den.

Det første problemet var at starteren ikke ville gå rundt, men så fikk vi pussa den og smurt den sånn at starteren vrir rundt motoren. Så kommer det nye problemer. Motoren vrir rundt, men tennpluggene vil ikke gi gnist. Så begynte vi feilsøkingen og fant ut at coilen ikke fungerte samt motstanderen til coilen. Jeg fikk tak i ny coil og motstander, og flyttet problemet videre, coilen gir masse strøm, peaker på 200-300V, men enda ikke noe gnist.
Vi så tenkte at rotoren eller tennpluggene var problemet og byttet ut begge med nye, og enda ble det stadig ikke noe gnist eller mye spenning til tennpluggene. Vi sjekka ut tennpluggkablene samt kablen fra coilen og fant ut disse var det ikke gjennomgang i og byttet dem med kabler fra en Golf Caddy 89mod, og disse funker med god gjennomgang. Så bytta vi fordelerlokk også med original del til Hiace.

Vi får enda ikke gnist til tennpluggene, vi begynner enda mer feilsøking og coilen gir ut mye strøm til fordelerlokket, men fra fordelerlokket til tennkablene er det ikke mye igjen, kanskje en peak på 100V av og til, ellers rundt 20-50V. Vi tenker at stiften under lokket har kondensert og har gnidd sandpapir sånn at det blir bedre gjennomgang og det ble det.

Men vi får enda ikke gnist! motoren dreier rundt of høres helt fint ut, men det problemet med at det vil ikke gi gnist begynner å gå på nervenene. Og nå vet vi ikke hva mer vi kan gjøre. Jeg kan også si at det kommer bensin til pluggene og det kommer luft ut av eksosen.

Jeg håper dere kan hjelpe for nå har vi gått helt tom for ideer.

Jeg kan sende bilder av coil opplegget og nålen/stiften om ønskelig.
Mer
11 år 11 måneder dager siden #6546 av Knut2009
Hei.
Du må nok konsentrere deg om fordeleren. Du skal kunne se en gnist mellom stiftene når den begynner å åpne seg. Du har en kondensator og den kan være gåen.
Løser det seg ikke så kan du jo prøve å få tak i en brukt fordeler.
Lykke til.
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.086 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.