×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Turbo plystrer som ei viftereim

  • Pål K
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #6316 av Pål K
Turbo plystrer som ei viftereim opprettet av Pål K
Har en 2004 MB E270 TDI (130 000km). Ved pådrag kommer en plystrelyd, ikke ulikt ei slakk viftereim, fra motoren.

Har levert bilen til et verksted og karen der mente at det var turboen som måtte skiftes, men han virket veldig usikker på hva det var som egentlig var feil. Turboen virker forøvrig som den skal, det er bare lyden som er utrolig irriterende og relativ høy. Om jeg aksellererer uten mye pådrag er det stille, det er kun om jeg gir litt gass det bråker. Kan virke som lyden kommer når turboen slår inn.

Har søkt en del på nett om dette og ser at enkelte mener det kan dreie seg om en løs slange e.l. Så før jeg eventuelt bytter en dyr turbo hadde det vært fint med en ekspertuttalelse herfra :)
  • Simen Malerbakken
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 4 uker dager siden #6397 av Simen Malerbakken
Besvart av Simen Malerbakken i emne Sv: Turbo plystrer som ei viftereim
Ikke helt ukejnt problem dette på OM612
I utgangspunktet er 5 sylindrede motorer litt mer støyende enn 4 og 6 sylindre, dette på grunn av ubalansen. I denne bilen er desverre turboulyd mer vanlig og blir stadig mer fremtredende med to ting, delvis fortettet intercooler, dette vil også påvirke ladetrykket og løs ladeluftslange.
Dine beskrivelser tyder meget kraftig på lekkasje på ladetrykksiden.

Kontroller faktisk ladetrykk, gjerne med en StarDiagnose fra Mercedes-Benz eller et enkelt manometer.
Ladetrykket vil i de fleste tilfeller på 2004 OM 612 være regulert av en VTG lader i noen tilfeller er det wastegate men dette hører egentlig fortiden til.
Om du oppgir bilens understellsnummer er det lett å kontrollere hva din bil har.

Men som sagt dette er nesten alltid bare en løs slange, kontroller slangefeste rundt intercooler, og rundt mixehus samt fra turbo til intercooler.
Et tips er å tømme intercooler en gang i bland, kanskje hver 150 000km elns.
Det legger seg gjerne litt olje i intercoolere, spesielt på bensinbiler, der turboen er varmere, og veldig vanlig i kombinasjon med fordårlige oljer.
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.108 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.