×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

På tide med skjerpende regler for å få lappen..

Mer
12 år 7 måneder dager siden #4515 av Raptor
Hyppigheten blant ulykker har steget drastisk de siste årene. Er det for lett å få lappen? Ja mener jeg. Ikke at dette gjelder den teoretiske delen men holdningen blant de som får lappen er terskelen alt for lav. Aldrende bussjåfører ser en også daglig - personer som ikke skulle vært bak et bussratt. En privat bilist kan også godt meie ned en buss slik at denne går ut i grøfta med bussen full av passasjerer der ansvaret også er delt. Holdningen til å sikre last 100% på/i komersiell trafikk (trailer - henger) er også dårlig. Vi ser stadig at trailere mister last/container eller i verste fall hele hengeren. Her om dagen leste en om en trailer som mistet en gravemaskin op E6.

Et annet moment er at helsesmessig skulle kravene vært forhøyet. Spesiellt de som er yrkessjåfører. Mange bussjåfører tar seg ekstrajobb etter for tidlig avgått tidlig-pensjon eller sluttpakke fra en eller annen bedrift. De har klasse 2-buss fra tidligere. Ofte ser disse sjåførene ut som kolestrolbomber. Mange er så overvektige at magen subber i ratt. Stopp-pausene brukes til å røyke osv. Ser vi på tungtransporten som frakter 20-30 tonn på veien så er det ikke noe bedre der. Mye junkfood går med. Høyt blodtrykk og kolestrol inkl. uheldige mat og røykvaner gjør dem uegnet i trafikken. I tillegg spekulerer de i hviletiden for å yte mer.

Ser vi på det å føre et fly som er en parallell til bussjåfører så godtas ikke et under-blodtrykk på over 90. Da er det bakketjeneste omgående. Det samme med kolestrolverdier som kommer inn under hematologi - de skal være under et visst nivå. Til bare det å få PPL lappen som er ren privatflyvirksomhet så er kravene strenge, faktisk en god del strengere enn å få legen til å signere legeattesten til bilsertifikat. Også cabinpersonell har strenge regler innen det helsemessige krav for å praktisere som cabinpersonell. Jeg har reist mye - veldig mye og har aldri sett en overvektig pilot eller stewardesse ( flyvertinne eller kabinansatt) Skal en føre et fly innen kommersiell trafikk så er kravene enorme til det medisinske. Hvorfor er kravene så hinsides forskjellige? Er vi innunder et slapt system eller et system som ikke vet om hverandre siden forskjellen er så stor på de medisinske krav?

Kravene til trafikkreglene burde vært satt mye høyere enn de er i dag. D.v.s kjører en på en annen medtrafikkant så skulle en ikke bare ha skylden for å forvoldt en annens skade men også fått en klekkelig bot inkl. lettere mistet lappen om svært uaksomhet var årsak. Trafikkreglene er ofte bare der for å fordele skyld - noe som også er galt mener jeg. P.g.a idag den økende bilmengden eller tetthet i trafikken så burde mange trafikkregler revurderes og erstattes av andre krav og definisjoner. Det er på tide at en som bilist opplever mer trygghet i trafikken enn en haug med uegnede bilister som ikke er holdningsskapende og med slapphet ikke tar hensyn til andre medtrafikkanter. Det er også på tide med at det utatbeides et forbedrende regelverk innunder dette. Nei - Det er på tide med betydelige skjerpende tiltak uten at jeg bør stemples som supersosialist for med tiden - trafikktettheten blir iallfall ikke mindre.

Kjør debatt!

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
12 år 6 måneder dager siden #4545 av Fordi
Hei

holdning høy fart

De er de 2-3 første år etter en har fått lappen 18-21 da skjer mye ulykkene med høy fart og de tror de er erfarne bilister

burde vært strengere regler for uerfarne bilister

eks ikke kjøring etter 24 00 osv,

for lett å ta lappen

kan være at de er for lett, men de de koster i dag å ta lappen er helt uhørt
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.083 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.