×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Er bilene blitt for kompliserte?

Mer
10 år 8 måneder dager siden - 10 år 8 måneder dager siden #10030 av Raptor
Er bilene blitt for kompliserte?

Jeg har en BMW 525DAT 2008 modell med allt tenkelige utstyr. Jeg polerer bilen 2 ggr. i året. Noen ggr. oftere. For 2 uker siden polerte jeg den men ble avbrutt av besøk. Luka bak hadde jeg bare lukket ned men var ikke helt i lås p.g.a at jeg ville lufte litt her. Vel mitt besøk ble såpass lenge at det ble ikke noe mer polering den dagen. Dette var en fredag. Lørdag, dagen etter kom det verste nedbør jeg ikke kan huske å vært ute for her. Det er slike enorme skybrudd en bare opplever i Asia til tider. Jeg koste meg inne i min stressless og bivånet det hele fasinert av været, men nok om det. Utpå ettermiddagen skulle min kone og meg ut og kjøre. Bilen var død, kapitulert og kun 2 lys på dashbord uten noen verdi eller info om hva det kunne være. Hmm. "Fy og fasan" gikk igjennom mitt hue.. Gikk bak og opp med luka som ikke var som nevnt helt i lås. Hadde det hele virket med strøm osv. så hadde jeg fått alarm på at luka var åpen, men den gang ei. Jeg tok sidetrekket av bak og sjekket batteri som står i egen vogge bak i høyre hjørne. Jeg ville måle strøm her. Her var det fukt,masse fukt. Jeg tørket det meste opp, tok batteriet helt ut for opptørking der dette stod. Jeg sjekket strøm (volt) og allt der var ok. Videre gikk jeg gjennom alle sikringer som var hele og ikke noe feil her. På BMW av denne modellen er det et arsenal av sikringer bak og like mange fremme i hanskerom. Det som er det verste her er at de ikke gjengis i instruksjonsboka med nummer og hva de er til. Bare det er litt irriterende, derfor måtte sjekke alle og en, både de med masse amp og de med mindre amp.

Når jeg sjekket dette og allt er ok. her, er det lite en kan gjøre da den har masse elektriske styreenheter. Iallfall 3 stk. viktige som jeg vet om og alle er mer eller mindre avhengig av hverandre i en slags serie. Falk ble bestillt og han strevet med å få bilen på planet da rattlås ikke er mekanisk og startsperre er låst osv. Bilen stod liksom ikke helt tilgjengelig den heller. Vel avgårde bar det til verksted. Jeg ringte og informerte verksmester og han lovet de skulle se på bilen på mandag etter helga, altså dagen etter. Utpå dagen ringte han meg og mente at 2-3 elektriske streenheter måtte byttes og jeg bare kunne ringe mitt forsikrinfgsselskap der jeg har en slik definert "superforsikring". Jeg fikk tilsendt skadeskjema på email, beskjed om å skaffe meg leiebil (Avis) osv. Jeg er veldig avhengig av bil og verkstedet måtte bestille den ene styreenheten fra Tyskland da den spesialkodes til nettopp min bil. Lysmodulen pluss en annen modul måtte også skiftes. Sålangt fortalt kostbare greier. Jeg har skrudd mye bil, overhalt gearkasser og motorer, startere og dynamoer osv. men må bare innrømme at ved dagens elektronikk på biler kommer en noe til kort hjemme uten kodeutstyr og elektronisk feilsøkerutstyr. Skulle jo bare mangel om en skulle ha et komplett verksted hjemme!

Summen summarium. Bilen stod inkl. ventetiden på deler i ca. 1 uke på verksted. De brukte 2-3 dager på feilfinning.. osv. Konklusjon.. Regn hadde trengt inn bakluka pluss at takdrenering ikke hadde greid å holde unna det vanvittige regnværet p.g.a a noe dritt i rør. I går kom den hjem og allt fungerer og er ok.

Jeg mener dagens biler har til tider for mye elektronikk. Min leibil var en Toyota Auris Hybrid. For de som ikke vet det så fungerer den som en el. bil på lav fart og bensin på høyere fart..og lever sitt liv der den veksler mellom disse 2 modene.. Hva som skjer når dette systemet svikter tør jeg ikke tenke på. På denne bilen var det mye mer elektronikk enn på min BMW. Under panseret på leiebilen stod det på en svær boks... Don't touch - High Voltage.. Så da så.., og hva er det neste?

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.105 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.